Chronický zápal: Typy, príznaky, príčiny a liečba

Bolest krizov

V tomto článku sa dočítate:

 

1. Čo je chronický zápal

Zápal je obranný mechanizmus nášho imunitného systému, jeho hlavnou úlohou je odstrániť poškodené bunky a tkanivo a vytvoriť mikroprostredie pre následné hojenie. 

Chronický zápal je zápal, ktorý v organizme pretrváva dlhšiu dobu a spôsobuje závažné poškodenie a poruchy vedúce ku chronickým ochoreniam.

Chronický zápal môže mať časom negatívny dopad na tkanivá a orgány. Niektoré výskumy naznačujú, že chronický zápal môže hrať úlohu aj pri rôznych stavoch, od rakoviny až po astmu.

  

11 atypických príznakov chronického zápalu

 
1. Kožné príznaky
 
Kožné príznaky, najmä vyrážky, sú bežné pri rôznych autoimunitných ochoreniach, o ktorých je známe, že spôsobujú systémový (celoplošný) zápal.
 

Zápalové ochorenia kože, ako je psoriáza a psoriatická artritída, sa vyvinú, keď imunitný systém vyvolá zápal, ktorý napáda kožné bunky. Ale aj stavy ako reumatoidná artritída (RA), ktoré zvyčajne nespôsobujú kožné príznaky, môžu vyvolať zápal, ktorý napáda pokožku.

Asi 1 zo 100 ľudí s RA bude mať ako súčasť svojho ochorenia nejaký druh kožného postihnutia. Kožné postihnutie pri RA naznačuje závažnú formu ochorenia.

Poraďte sa so svojím lekárom o akýchkoľvek nových kožných príznakoch, ktoré sa u vás vyskytnú. Môžu určiť zdroj a poskytnúť vám možnosti liečby.

 
2. Opuchnuté lymfatické uzliny
 
Lekárskym výrazom pre opuchnuté lymfatické uzliny je lymfadenitída. Vo vašom tele je asi 600 lymfatických uzlín, ale jediné, ktoré môžete cítiť, sú umiestnené na krku, v podpazuší a v oblasti slabín.
 
Lymfatické uzliny opuchnú ako varovný signál, že sa niečo deje s vašim imunitným systémom. Bolesť v krku alebo prechladnutie môžu spôsobiť zdurenie lymfatických uzlín na krku.
 
pankreas bioliek
 
3. Nadmerná tvorba hlienu
 
Ak si stále potrebujete vyčistiť hrdlo alebo vysmrkať, je to ďalší príznak zápalu. Hlien je produkovaný dolnými dýchacími cestami v reakcii na zápal. Množstvo zápalových ochorení môže spôsobiť produkciu hlienu vrátane chronickej bronchitídy, zápalu pľúc, cystickej fibrózy a chronickej obštrukčnej choroby pľúc.
 

Ak je pre vás nadmerná tvorba hlienu pravidelná a nepríjemná, poraďte sa so svojím lekárom o stanovení diagnózy a liečebného plánu.

 
4. Málo energie
 
Ak sa stále cítite unavení, aj keď máte v noci dostatok spánku, môže to byť vodítkom k tomu, že vaše telo bojuje proti zápalu. Budete mať málo energie, pretože váš imunitný systém neustále bojuje. Porozprávajte sa so svojím lekárom, ak vás únava a nízka energia znepokojujú.
 
 
5. Pomalé trávenie
 
Medzi bežné problémy s trávením spojené so zápalom patria nadúvanie a plynatosť, bolesti brucha, zápcha a hnačky. Výskum ukazuje, že aj nízka úroveň zápalu môže ovplyvniť váš tráviaci trakt.
 

Mnoho zápalových ochorení môže spôsobiť zažívacie problémy od tých, ktoré priamo súvisia s vašim zažívacím zdravím, ako je zápalové ochorenie čriev, až po tie, ktoré spôsobujú zápal, ako je systémový lupus erythematosus , intersticiálna cystitída a skleróza multiplex.

Gastroezofageálna refluxová choroba (GERD) je ďalším príznakom príliš veľkého množstva zápalu v tele. GERD je porucha trávenia, ktorá spôsobuje, že kyslé žalúdočné šťavy, jedlo alebo tekutiny sa vracajú zo žalúdka do pažeráka

Podľa štúdie publikovanej v roku 2016 v časopise Journal of the American Association (JAMA) môže byť GERD súčasťou prirodzenej zápalovej reakcie tela. Táto reakcia, žiaľ, vedie k poškodeniu pažeráka.

Prebiehajúce problémy s trávením môžu mať vplyv na kvalitu vášho života. Ak neustále zažívate tráviace ťažkosti, dohodnite si stretnutie so svojím lekárom. Mohlo by vám pomôcť napísať všetky vaše príznaky a to, čo ich vyvoláva. Čím viac informácií budete môcť poskytnúť svojmu lekárovi, tým ľahšie bude diagnostika určená.
 
 
 
 
6. Problémy s rovnováhou
 
Zápalové choroby môžu pôsobiť na nervové bunky. Ak k tomu dôjde, dôjde k narušeniu nervových signálov a človek môže mať závraty, nerovnováhu alebo problémy s chôdzou.
 

Skleróza multiplex (SM) je zápalové ochorenie, ktoré ovplyvňuje rovnováhu. Je to preto, lebo SM spôsobuje zápal v častiach mozgu zodpovednej za spracovanie rovnováhy.

Vždy, keď spozorujete zmeny v rovnováhe alebo chôdzi (spôsob chôdze), kontaktujte svojho lekára.

bolest ruk bioliek

7. Rezistencia na inzulín
 
Výskum ukazuje, že zápal ovplyvňuje spôsob, akým funguje inzulín. Inzulín riadi hladinu cukru v krvi a inzulínová rezistencia môže viesť k vysokej hladine cukru v krvi. Pretrvávajúca vysoká hladina cukru v krvi môže poškodiť nervy a krvné bunky a viesť k cukrovke.
 

Medzi príznaky vysokej hladiny cukru v krvi patrí zvýšený smäd, bolesti hlavy, problémy so sústredením, rozmazané videnie, časté močenie, únava a chudnutie.

Porozprávajte sa so svojím lekárom, ak neustále trpíte jedným alebo viacerými z týchto príznakov, pretože pretrvávajúca vysoká hladina cukru v krvi môže spôsobiť vážne komplikácie.

 
8. Problémy so zrážaním krvi
 
U ľudí, u ktorých dôjde k zápalu v dôsledku úrazu, traumy alebo zápalového ochorenia, sa môže vyvinúť hyperkoagulácia - stav, ktorý spôsobuje prílišné zrážanie krvi. Hyperkoagulácia môže viesť k mŕtvici, srdcovému infarktu alebo pľúcnej embólii.
 

Krvná zrazenina v srdci alebo pľúcach môže spôsobiť bolesť na hrudníku, dýchavičnosť alebo nepríjemné pocity v hornej časti tela. Krvná zrazenina v mozgu spôsobuje bolesti hlavy, problémy s porozumením reči, ťažkosti s rozprávaním a neschopnosť pohybu. 

 
 
Podmienky ako ankylozujúca spondylitída (AS) a neradiografická axiálna spondylartritída (nr-AxSpA) sú známe tým, že spôsobujú chronický zápal, ktorý napáda chrbticu. Obidve môžu spôsobiť bolesť bedier a krku. Tiež spôsobia bolesť a stuhnutosť v krížoch, najmä ráno.
 

Porozprávajte sa so svojím lekárom, ak máte trvalé bolesti krížov a bedier. Včasná liečba dokáže zvládnuť stav, kontrolovať bolesť a stuhnutosť a znížiť riziko zdravotného postihnutia.

 
10. Suché oči
 
Suché oči sú bežné pri mnohých zápalových stavoch, vrátane Sjogrenovho syndrómu (autoimunitného ochorenia, ktoré ovplyvňuje slzné žľazy a slinné žľazy). Zápal očí je tiež bežný pri iných autoimunitných ochoreniach, ako je reumatoidná artritída a sklerodermia.
 

Kontaktujte svojho lekára, ak pocítite veľmi suché oči, rozmazané videnie, pálenie alebo pichanie v očiach, svrbivý pocit v jednom alebo oboch očiach, citlivosť na svetlo, nepríjemné pocity pri nosení kontaktov alebo zapálené viečka.

 
11. Mozgová hmla
 
Mozgová hmla je príznakom mnohých zápalových stavov. Ovplyvňuje problémy s pamäťou, koncentráciu a sústredenie.

Výskum ukazuje, že zápal môže byť zodpovedný za duševnú malátnosť spojenú s chronickými zápalovými ochoreniami.

Liečba chronického zápalu môže vyriešiť kognitívne problémy. Zápal sa dá zvládnuť aj výberom zdravej výživy. Zmena stravy môžu zvýšiť energiu, celkové zdravie a ďalšie príznaky spôsobené pretrvávajúcimi zápalmi.

 Bolest bedroveho klbu

3. Čo spôsobuje chronický zápal?
 

Chronický zápal môže spôsobiť niekoľko vecí, medzi ktoré patrí:

  • neliečené príčiny akútneho zápalu, napríklad infekcie alebo poranenia

  • autoimunitná porucha, ktorá spočíva v tom, že váš imunitný systém omylom napadne zdravé tkanivo

  • dlhodobé vystavenie dráždivým látkam, ako sú priemyselné chemikálie alebo znečistené ovzdušie

 

Niektoré prípady chronického zápalu navyše nemajú jasnú základnú príčinu.

Odborníci sa tiež domnievajú, že k chronickému zápalu môže prispieť aj rad faktorov, ako napríklad:

  • fajčenie
  • obezita
  • alkohol
  • chronický stres
 

4. Aký vplyv má chronický zápal na telo?

Keď máte chronický zápal, zápalová reakcia vášho tela môže nakoniec začať poškodzovať zdravé bunky, tkanivá a orgány. To môže časom viesť k poškodeniu DNA, až k odumretiu tkaniva.

Všetky tieto faktory súvisia s vývojom niekoľkých chorôb, medzi ktoré patria:

 

5. Ako sa lieči chronický zápal?

Zápal je prirodzenou súčasťou procesu hojenia. Keď sa však stane chronickou, je dôležité dostať ju pod kontrolu, aby ste znížili riziko dlhodobého poškodenia.

Niektoré z možností liečenia zápalu, ktoré boli preskúmané, zahŕňajú:

 

I. Nesteroidné protizápalové lieky

Voľnopredajné nesteroidné protizápalové lieky ako je aspirín, alebo ibuprofén účinne znižujú zápal a bolesť. Ale dlhodobé užívanie je spojené so zvýšeným rizikom niekoľkých stavov, vrátane peptického vredu.

 

II. Kortikosteroidy

Kortikosteroidy sú typom steroidného hormónu. Zmierňujú zápal a potláčajú imunitný systém, čo je užitočné, keď začne napádať zdravé tkanivo.

Ale dlhodobé užívanie kortikosteroidov môže viesť k problémom so zrakom, vysokému krvnému tlaku a osteoporóze. Pri predpisovaní kortikosteroidov váš lekár s vami zváži prínosy a riziká.

 

III. Doplnky stravy

Niektoré doplnky môžu pomôcť zmierniť zápal. Čertov pazúr, bromelain a kurkumín súvisia so znížením zápalu spojeného s chorobami, vrátane rakoviny a srdcových chorôb.

Pri chronických zápaloch a zápalových ochoreniach môže pomôcť aj niektoré korenia, napríklad zázvor, cesnak a kajenské korenie.

 

 Super food zapal Fleurance Nature

6. Ako ovplyvňuje strava chronický zápal?

To, čo jete, môže hrať pozitívnu aj negatívnu úlohu pri liečbe chronického zápalu.

 
I. Potraviny ktoré by ste mali jesť
 

Rôzne jedlá majú protizápalové vlastnosti. Patria sem potraviny s vysokým obsahom antioxidantov a polyfenolov, ako napríklad:

  • olivový olej
  • listová zelenina, napríklad kel a špenát
  • paradajky
  • mastné ryby, ako napríklad losos, sardinky a makrela
  • orechy
  • ovocie, najmä čerešne, čučoriedky a pomaranče
 

Ak chcete prehodnotiť svoje stravovacie návyky, zvážte vyskúšanie stredomorskej stravy. Štúdia Trusted Source z roku 2018 zistila, že účastníci dodržiavajúci túto diétu mali nižšie markery zápalu.

To zvyšuje zdravotné prínosy zistené v iných štúdiách týkajúcich sa stredomorskej stravy.

 
II. Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť
 

Nasledujúce jedlá môžu u niektorých ľudí zvyšovať zápal:

  • rafinované sacharidy, ako napríklad biele pečivo a pečivo
  • vyprážané jedlá, napríklad hranolky
  • červené mäso
  • spracované mäso, napríklad párky v rožku a klobása

Ak sa snažíte zmierniť zápal, pokúste sa znížiť príjem týchto potravín. Nemusíte ich úplne vylučovať, ale snažte sa ich jesť len občas.

 

Záver

Chronický zápal zvyšuje riziko vzniku niekoľkých závažných chorôb. Váš lekár dokáže diagnostikovať zápal pomocou krvných testov. Lieky, doplnky výživy a konzumácia protizápalovej stravy vám môžu pomôcť znížiť riziko zápalu.

Vyhýbanie sa fajčeniu a alkoholu a udržiavanie si zdravej telesnej hmotnosti môžu tiež pomôcť znížiť riziko spolu so znížením úrovne stresu.

 

Napísal: Ing. Ľubomír Čižmár

 

Zdroj:

https://www.healthline.com/health/chronic-inflammation

https://www.verywellhealth.com/11-atypical-signs-of-chronic-inflammation-5075765

Calder PC. (2012). Omega‐3 polyunsaturated fatty acids and inflammatory processes: Nutrition or pharmacology? DOI:
doi.org/10.1111/j.1365-2125.2012.04374.x

Casas R, et al. (2017). Anti-inflammatory effects of the Mediterranean diet in the early and late stages of atheroma plaque development. DOI:
doi.org/10.1155/2017/3674390

Chronic inflammation. (2015).
cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/chronic-inflammation

Ellulu MS, et al. (2016). Obesity and inflammation: The linking mechanism and the complications. DOI:
doi.org/10.5114/aoms.2016.58928

Foods that fight inflammation. (2017).
health.harvard.edu/staying-healthy/foods-that-fight-inflammation

Kiecolt-Glaser JK. (2010). Stress, food, and inflammation: Psychoneuroimmunology and nutrition at the cutting edge. DOI:
doi.org/10.1097/PSY.0b013e3181dbf489

Kunnumakkara AB, et al. (2018). Chronic diseases, inflammation, and spices: How are they linked? DOI:
doi.org/10.1186/s12967-018-1381-2

Lee J, et al. (2012). Cigarette smoking and inflammation: Cellular and molecular mechanisms. DOI:
doi.org/10.1177/0022034511421200

Liu Y-Z, et al. (2017). Inflammation: The common pathway of stress-related diseases. DOI:
dx.doi.org/10.3389%2Ffnhum.2017.00316

Maroon JC, et al. (2006). Omega-3 fatty acids (fish oil) as an anti-inflammatory: An alternative to nonsteroidal anti-inflammatory drugs for discogenic pain. DOI:
doi.org/10.1016/j.surneu.2005.10.023

Minihane AM, et al. (2015). Low-grade inflammation, diet composition and health: Current research evidence and its translation. DOI:
doi.org/10.1017/S0007114515002093

Moura FA, et al. (2015). Lipoic acid: Its antioxidant and anti-inflammatory role and clinical applications. DOI:
doi.org/10.2174/1568026615666150114161358

Nasef NA, et al. (2017). Susceptibility to chronic inflammation: An update.
doi.org/10.1007/s00204-016-1914-5

Panahi Y, et al. (2014). Adjuvant therapy with bioavailability‐boosted curcuminoids suppresses systemic inflammation and improves quality of life in patients with solid tumors. DOI:
doi.org/10.1002/ptr.5149

Panahi Y, et al. (2015). Antioxidant and anti-inflammatory effects of curcuminoid-piperine combination in subjects with metabolic syndrome: A randomized controlled trial and an updated meta-analysis. DOI:
doi.org/10.1016/j.clnu.2014.12.019

Strand V, et al. (2017). Immunogenicity of biologics in chronic inflammatory diseases: A systematic review. DOI:
doi.org/10.1007/s40259-017-0231-8

Understanding inflammation. (n.d.).
health.harvard.edu/staying-healthy/understanding-inflammation

Wang HJ, et al. (2010). Alcohol, inflammation, and gut-liver-brain interactions in tissue damage and disease development. DOI:
doi.org/10.3748/wjg.v16.i11.1304

Harvard Medical School. Understanding acute and chronic inflammation. April 2020.

Venables PJW. Patient education: Rheumatoid arthritis symptoms and diagnosis (Beyond the basics). Updated February 28, 2020.

 

 

Foto: https://www.shutterstock.com/cs/home