Ischias (zápal sedacieho nervu): Príčiny, príznaky a liečba

V tomto článku sa dočítate:

  

1. Ischias (zápal sedacieho nervu)

Ak pociťujete bolesť, ktorá prúdi z dolnej časti chrbta cez oblasť zadku a do dolných končatín, zvyčajne ide zápal sedacieho nervu (ischias).
 
Zápal sedacieho nervu (ischias) je výsledkom poškodenia alebo poranenia sedacieho nervu, takže bolesť má obvykle aj iné príznaky poškodenia nervu.
 
 
Medzi ďalšie príznaky môže patriť:
  • bolesť, ktorá sa pri pohybe zhoršuje.

  • necitlivosť alebo slabosť v nohách alebo chodidlách, ktorú zvyčajne pociťujete pozdĺž sedacieho nervu. V závažných prípadoch môžete pocítiť stratu citu alebo pohybu.

  • pocit mravčenia, ktorý zahŕňa bolestivé brnenie v prstoch na nohách alebo chodidlách.

  • inkontinencia, čo je neschopnosť ovládať močový mechúr alebo črevá.

 Osteoartroza2

2. Čo spôsobuje ischias (zápal sedacieho nervu)?

Ischias môže byť spôsobený niekoľkými príčinami, ktoré sa týkajú vašej chrbtice a môžu mať vplyv na nervy pozdĺž chrbta. Zápal sedacieho nervu môže byť spôsobený úrazom, napríklad pádom, alebo nádormi chrbtice alebo sedacieho nervu.

Bežné príčiny, ktoré môžu spôsobiť ischias, sú opísané nižšie.

 
 
Stavce sú oddelené platničkami. Platnička je vyplnená hrubým, čírym materiálom, ktorý zaisťuje pružnosť a tlmenie pri pohybe. Vysunutá platnička môže tlačiť na sedací nerv, čo má za následok bolesť a necitlivosť dolných končatín.
 
 
b) Spinálna stenóza
Spinálna stenóza je charakterizovaná abnormálnym zúžením dolného miechového kanála. Toto zúženie vyvíja tlak na vašu miechu a korene sedacieho nervu.
 
 
c) Spondylolistéza
 
Spondylolistéza je jedným z pridružených stavov degeneratívnej poruchy. Spondylolistéza je odborný názov pre posunutie jedného chrbticového stavca voči druhému, môže zvierať nervy, z ktorých pozostáva váš sedací nerv.
 
 
d) Piriformisov syndróm
 
Piriformisov syndróm je zriedkavé ochorenie, pri ktorom sa váš sval piriformis nedobrovoľne stiahne, čo spôsobí ischias. Piriformis je sval, ktorý spája dolnú časť chrbtice so stehnovými kosťami.
 
Je veľmi bolestivý a nepríjemný stav, charakterizovaný bolesťami v oblasti zadku, bedrového kĺbu a v kombinácii s bolesťami, tŕpnutím a mravenčením dolnej končatiny.
 
Keď sa utiahne, môže vyvinúť tlak na váš sedací nerv, čo povedie k ischiasu. Piriformisov syndróm sa môže zhoršiť, ak sedíte dlhšie, spadnete alebo ste mali nehodu.
 
 

ischias 2

3. Rizikové faktory pre vznik ischiasu

Určité správanie alebo faktory môžu zvýšiť riziko vzniku ischiasu. Medzi najbežnejšie faktory pre vznik zápalu sedacieho nervu patria:
  • niektoré povolania veľmi zaťažujú chrbát, najmä tie, ktoré zahŕňajú zdvíhanie ťažkých predmetov, dlhodobé sedenie alebo krútenie

  • diabetes môže zvýšiť riziko poškodenia nervov

  • fajčenie môže spôsobiť rozpad vonkajšej vrstvy vašich platničiek

 

4. Kedy vyhľadať lekársku pomoc

Okamžite vyhľadajte lekársku pomoc, ak sa u vás vyskytnú nasledujúce príznaky:
  • bolesti sa objavili po ťažkom úraze alebo nehode

  • máte náhle, neznesiteľné bolesti v krížoch alebo nohách spojené s necitlivosťou alebo svalovou slabosťou v tej istej nohe

  • nie ste schopní ovládať močový mechúr alebo črevá, čo môže byť prejavom syndrómu kauda equina

 

Syndróm Kauda equina

V zriedkavých prípadoch môže platnička zatlačiť na nervy, čo spôsobí stratu kontroly nad črevom alebo močovým mechúrom. Tento stav je známy ako syndróm kauda equina.

Môže tiež spôsobiť necitlivosť alebo mravčenie v oblasti slabín, zníženie sexuálneho vnímania a ochrnutie, ak sa nelieči.

Táto porucha sa často vyvíja pomaly. Ak sa objavia príznaky, je dôležité ihneď navštíviť lekára alebo pohotovosť.

 

Medzi príznaky tejto poruchy patria:

  • neschopnosť ovládať močový mechúr alebo črevá, čo môže mať za následok inkontinenciu

  • bolesť jednej alebo oboch nôh

  • necitlivosť jednej alebo oboch nôh

  • slabosť jednej alebo oboch nôh, ktorá sťažuje vstávanie po sedení

  • zakopnutie pri pokuse vstať

  • znateľná progresia alebo náhla silná strata citu v dolnej časti tela, ktorá zahŕňa oblasť medzi nohami, zadkom, vnútornými stehnami, podpätkami a celou nohou

Bolest krizov

5. Diagnostika ischiasu (zápalu sedacieho nervu)

Ischias je príznak, ktorý sa prejavuje u každého individuálne a závisí od príčiny, ktorý ho spôsobuje. Pre diagnostiku ischiasu, váš lekár sa bude musieť oboznámiť s vašou anamnézu.

Patrí sem aj to, či ste v poslednom čase utrpeli nejaké zranenie, kde pociťujete bolesť a ako cítite bolesť. Bude chcieť vedieť, čo ju zlepšuje, čo zhoršuje a ako a kedy sa začala.

Ďalším krokom je fyzická skúška, lekár vás možno požiada, aby ste vykonali strečingové a pohybové cvičenia, aby ste určili, ktoré činnosti spôsobujú väčšiu bolesť.

Ďalšie diagnostické kolo je určené pre ľudí, ktorí sa ischiasom trpia dlhšie ako mesiac alebo majú závažné ochorenie, napríklad rakovinu.

 

Nervové testy umožnia lekárovi preskúmať, ako nervové impulzy vedie váš sedací nerv a zistiť, či existujú nejaké abnormality. Tieto testy môžu pomôcť lokalizovať postihnutú oblasť a mieru spomalenia impulzu.

Zobrazovacie testy umožnia lekárovi pozrieť sa na vašu chrbticu, čo im pomôže zistiť príčinu ischiasu.

Najbežnejším zobrazovacím vyšetrením používaným na diagnostiku ischiasu a zistenia jeho príčiny sú röntgenové snímky chrbtice, MRI a CT. Normálne röntgenové lúče nebudú schopné poskytnúť pohľad na poškodenie sedacieho nervu.

MRI využíva magnety a rádiové vlny na vytvorenie detailných obrazov vášho chrbta. CT vyšetrenie využíva žiarenie na vytvorenie podrobných obrazov vášho tela.

 

 bazalny metabolizmus

6. Možnosti liečby ischiasu

Po prvej diagnóze zápalu sedacieho nervu vám lekár pravdepodobne dá tipy na liečbu. Mali by ste čo najviac pokračovať v každodenných činnostiach, ale dlhodobé ležanie, alebo vyhýbanie sa aktivitám môže váš stav zhoršiť.

 

Niektoré bežne odporúčané domácej liečby sú popísané nižšie:

 
I. Prikladanie horúcich a studených obkladov
 
Zabaľte vrecúško s ľadom alebo mrazenú zeleninu do uteráka a počas prvých pár dní bolesti ho prikladajte na 20 minút denne, niekoľkokrát denne, na postihnuté miesto. To pomôže zmierniť opuch a zmierniť bolesť.
 

Počas prvých pár dní sa odporúča použiť ľad na zmiernenie opuchu. Po dvoch alebo troch dňoch prejdite na teplé obklady. Ak budete mať naďalej bolesti, skúste striedať liečbu ľadom a terapiou teplom. 

 
II. Strečing
 
Pomôcť vám môže aj jemné natiahnutie krížov. Ak sa chcete naučiť správne naťahovať, navštívte fyzioterapeuta.
 
 
III. Voľnopredajné lieky
 
Pri bolestiach, zápaloch a opuchoch môžu pomôcť aj voľnopredajné lieky, ako je aspirín a ibuprofén. Pri nadmernom používaní aspirínu buďte opatrní, pretože môže spôsobiť komplikácie, ako je krvácanie a vredy.
 
 
IV. Pravidelné cvičenie
 
Čím viac zostanete aktívni, tým viac endorfínov vaše telo uvoľní. Endorfíny sú lieky proti bolesti, ktoré vytvára vaše telo. Najskôr sa držte aktivít s nízkym dopadom, ako je plávanie a stacionárne bicyklovanie.
 

Keď sa vaša bolesť zmenšuje a zlepšuje sa vytrvalosť, vytvorte si cvičebný režim, ktorý zahŕňa aerobik, core tréning a silový tréning. Režim s týmito zložkami môže znížiť riziko budúcich problémov s chrbticou.

 
V. Fyzioterapia
 
Fyzioterapia môže pomôcť zlepšiť držanie tela a posilniť chrbtové svaly.
 
 
VI. Lieky na predpis
 
Váš lekár vám môže predpísať svalové relaxátory. Antidepresíva môžu zvýšiť produkciu endorfínov vo vašom tele.
 
 
VII. Epidurálne steroidné lieky
 
Kortikosteroidy sa vstrekujú do oblasti zvanej epidurálny priestor, čo je kanál obklopujúci vašu miechu. Z dôvodu vedľajších účinkov sa tieto injekcie podávajú obmedzene.
 
 
VIII. Chirurgický zákrok
 
Môže byť potrebný chirurgický zákrok pri silných bolestiach alebo situáciách, keď ste stratili kontrolu nad svojím hrubým črevom a močovým mechúrom, alebo sa u vás vyvinula slabosť v určitých svalových skupinách dolných končatín.
 
 
 tejpovanie 

7. Domáca liečba

Pre väčšinu ľudí ischias dobre reaguje na domácu liečbu. Aj keď odpočinok počas jedného dňa môže poskytnúť určitú úľavu, dlhotrvajúca nečinnosť vaše príznaky zhorší.

 

I. Domáca liečba zahŕňa:

  • Studené obklady. Spočiatku vám môže uľaviť studený obklad priložený na bolestivé miesto až na 20 minút niekoľkokrát denne. Použite ľadový obklad alebo balíček mrazeného hrášku zabalený v čistej utierke.

  • Aplikácia tepla. Po dvoch až troch dňoch aplikujte teplo na miesta, ktoré vás bolia. Používajte teplé obklady, vyhrievaciu lampu alebo vyhrievaciu podložku na najnižšom stupni. Ak bolesti pretrvávajú, skúste striedať teplé a studené zábaly.

  • Strečing. Naťahovacie cvičenia pre kríže vám môžu pomôcť cítiť sa lepšie a môžu pomôcť zmierniť kompresiu nervových koreňov. Vyhnite sa poskakovaniu alebo krúteniu počas naťahovania a snažte sa vydržať byť natiahnutí aspoň 30 sekúnd.

  • Voľne predajné lieky. Lieky proti bolesti, ako je ibuprofén a naproxén sodný sú niekedy užitočné pri ischiase.

 

II. Cviky
 
 

1. Natiahnutie bokov v ľahu

 

Ischias cvik 1

  • Ľahnite si na podlahu na pravý bok s mierne pokrčenými kolenami. Položte si pod hlavu vankúš.

  • Pomaly posuňte ľavú nohu (hornú nohu) k hrudníku a znížte koleno na podlahu.

  • Jemne narovnajte ľavú nohu tak, aby bol bok a koleno zarovnané so spodnou nohou a spustite nohu na podlahu.

  • Opakujte 3 krát.

  • Vymeňte strany a opakujte s pravou nohou navrchu.

 

2. Natiahnutie ohýbača bedrového kĺbu vzadu

 Ischias cvik 2

  • Ľahnite si na chrbát s pokrčenými kolenami a chodidlami rovnými na podlahe.

  • Zdvihnite obe kolená k hrudníku.

  • Priblížte si pravé koleno k hrudníku a obopnite ho rukami.

  • Posuňte ľavú nohu dole na podlahu, narovnajte ju čo najviac a snažte sa dotknúť podlahy zadnou časťou kolena.

  • Držte pozíciu 5 sekúnd.

  • Pomaly sa vráťte do východiskovej polohy a relaxujte 4 sekundy.

  • Opakujte s opačnou nohou.

  • Opakujte 3-krát, nohy striedajte.

 

3. Zovretie zadku

Ischias cvik 3

  • Ľahnite si na zem na brucho s malým vankúšom pod bruchom.

  • Pevne stlačte zadoček k sebe a vydržte 5 sekúnd.

  • Uvoľnite sa.

  • Opakujte 3-krát, vykonajte až 6 opakovaní.

 

4. Rotácia bedra v ľahu

Ischias cvik 4

  • Ľahnite si na zem na chrbát s nohami pri sebe, ohnutými kolenami a chodidlami na podlahe.

  • Jemne spustite kolená smerom k podlahe na pravej strane, držte ich pri sebe a ramená držte „prilepené“ k podlahe.

  • Nenamáhajte ani nevyvíjajte svalovú námahu, aby ste kolená tlačili na podlahu.

  • Podržte 15 sekúnd.

  • Vráťte sa do východiskovej polohy a uvoľnite sa.

  • Opakujte na ľavej strane.

  • Začnite s 3 opakovaniami, striedajte strany, pracujte do 6 opakovaní.

 

5. Natiahnutie od kolena k protiľahlému ramenu

ischias cvik 5

  • Ľahnite si na zem na chrbát.

  • Natiahnite nohy a ohnite chodidlá nahor.

  • Ohnite pravú nohu cez ľavú nohu a položte pravý členok na ľavé koleno.

  • Položte ruku na pravé koleno a potiahnite pravú nohu k ľavému ramenu.

  • Podržte 30-45 sekúnd.

  • Opakujte 3-4 krát.

  • Vymeňte nohy.

 
 

 

III. Alternatívna medicína

Alternatívne terapie bežne používané pri bolestiach krížov zahŕňajú:

a) Akupunktúra. Pri akupunktúre vám lekár vpichne tenké ihly do pokožky na konkrétnych miestach na vašom tele. Niektoré štúdie naznačujú, že akupunktúra môže pomôcť pri bolestiach chrbta, zatiaľ čo iné nenašli žiadny prínos.

Ak sa rozhodnete vyskúšať akupunktúru, vyberte si licencovaného lekára, aby ste sa uistili o jeho odbornosti.

 

b) Chiropraxia. Úprava chrbtice (manipulácia) je jednou z foriem terapie, ktorú chiropraktici používajú na liečbu obmedzenej pohyblivosti chrbtice. Cieľom je obnoviť pohyb chrbtice a v dôsledku toho zlepšiť funkciu a znížiť bolesť.

 

Zdá sa, že manipulácia s chrbticou je rovnako účinná a bezpečná ako štandardná liečba bolesti dolnej časti chrbta, ale nemusí byť vhodná pri bolesti ktorá vyžaruje.

 

8. Ako zabrániť ischiasu (zápalu sedacieho nervu)

Nasledujúce kroky vám môžu pomôcť zabrániť vzniku zápalu sedacieho nervu, alebo zabrániť jeho opätovnému výskytu:

a ) Cvičte často. Posilnenie chrbtových svalov a svalov brucha alebo jadra je kľúčom k udržaniu zdravého chrbta.

b) Dbajte na správne držanie tela. Uistite sa, že vaše stoličky poskytujú chrbtici správnu oporu, chodidlá položte na zem pri sedení a používajte opierky rúk.

c) Majte na pamäti, ako sa pohybujete. Zdvíhajte ťažké predmety správnym spôsobom tak, že sa ohnete v kolenách a chrbát budete držať rovno.

 
 
 

Napísala: 

Redakcia portálu Bioliek.sk

 
Odborná kontrola článku: 
 
MUDr. Martina Šarišská - zdravotnícky pracovník 
 
Vzdelanie: 
 
Lekárska fakulta, Univerzita Palackého Olomouc, Odbor: všeobecné lekárstvo
 

Prax: 

2008 – 2012: Lekár v atestačnej príprave

2013 – trvá: Praktický lekár pre dospelých, Všeobecná ambulancia pre dospelých

 
 
Upozornenie:
 
Cieľom portálu a obsahu nie je nahradiť odborné vyšetrenie. Obsah má len informatívny a nezáväzný charakter, nie poradný. V prípade zdravotných ťažkostí odporúčame vyhľadať odbornú pomoc, navštíviť alebo kontaktovať lekára, lekárnika.
 
 
 
Zdroje:
 
 
 
Baker R. (2009). Epidural steroid injections.
 
 
Cauda equina syndrome. (n.d.).
 
Mayo Clinic Staff. (2018). Sciatica.
 
Mayo Clinic Staff. (2018). Spinal stenosis.
 
Piriformis syndrome information page. (2019).
 
Sciatica: Of all the nerve. (2016).
 
Sciatica? (2017).
 
Slipped disk: Overview. (2017).
 
 
 
Obrázky: 
 
 
 
https://www.healthline.com/health/sciatica