BMI (index telesnej hmotnosti): Normy, hodnoty a vzorec výpočtu

1. Čo je BMI (index telesnej hmotnosti)?

Index telesnej hmotnosti (BMI) je odhad telesného tuku na základe výšky a hmotnosti. Nemeria telesný tuk priamo, ale namiesto toho používa rovnicu na aproximáciu. BMI môže pomôcť určiť, či má človek nezdravú alebo zdravú váhu.

Vysoké BMI môže byť znakom príliš veľkého množstva tuku v tele, zatiaľ čo nízke BMI môže byť znakom príliš malého množstva tuku v tele.

Čím vyšší je BMI človeka, tým väčšia je jeho šanca na rozvoj určitých vážnych chorôb, ako sú srdcové choroby, vysoký krvný tlak a cukrovka. Veľmi nízke BMI môže tiež spôsobiť zdravotné problémy, vrátane straty kostnej hmoty, zníženej imunitnej funkcie a anémie.

Zatiaľ čo BMI môže byť užitočné pri skríningu detí a dospelých na problémy s telesnou hmotnosťou, má svoje hranice. BMI môže nadhodnotiť množstvo telesného tuku u športovcov a iných ľudí s veľmi svalnatým telom.

Môže tiež podceňovať množstvo telesného tuku u starších dospelých a iných ľudí, ktorí stratili svalovú hmotu.

 

2. Vzorec indexu telesnej hmotnosti

BMI sa vypočítava vydelením hmotnosti osoby druhou mocninou jej výšky.

BMI = m/h²

m = telesná hmotnosť v kilogramoch
h = telesná výška v metroch

 

BMI sa vypočítava rovnakým spôsobom pre ľudí všetkých vekových skupín. BMI sa však pre dospelých a deti interpretuje odlišne.

 

3. Index telesnej hmotnosti pre dospelých

Dospelí vo veku 20 rokov a starší môžu interpretovať svoje BMI na základe nasledujúcich štandardných hmotnostných kategórií. Sú rovnaké pre mužov a ženy všetkých vekových skupín a typov postavy:

 

< 18,5

Podváha

18,5 - 24,99

Optimálna váha

25 - 29,99

Nadváha

30 - 34,99

Obezita prvého stupňa

35 - 39,99

Obezita druhého stupňa

> 40

Obezita tretieho stupňa

 
bazalny metabolizmus

4. Index telesnej hmotnosti a zdravie

Ľudia priberajú na váhe v dôsledku energetickej nerovnováhy. Telo potrebuje na svoje fungovanie určité množstvo energie z potravy. Táto energia sa získava vo forme kalórií.

Vaša hmotnosť zvyčajne zostane vo všeobecnosti rovnaká, keď skonzumujete rovnaký počet kalórií, koľko vaše telo spotrebuje alebo „spáli“ každý deň. Ak prijmete viac kalórií, ako spálite, časom priberiete.

 

Energetická nerovnováha je určite jedným z najväčších prispievateľov k priberaniu. Vaša ideálna hmotnosť je však primárne určená genetikou, ako aj typmi potravín, ktoré jete a koľko cvičíte.

Ak máte vysoké BMI, je dôležité ho znížiť, aby ste mali zdravú váhu.

 

Vysoký BMI súvisí s väčším rizikom vzniku závažných chorôb, ako sú:

 

Nová štúdia však naznačuje, že telesný tuk, nie BMI, je viac spojený s vyššie uvedenými zdravotnými rizikami. Cvičením aspoň trikrát týždenne môžete znížiť telesný tuk a dosiahnuť zdravšiu váhu.

Mali by ste tiež dodržiavať určité stravovacie návyky, ako je jesť iba vtedy, keď ste hladní, jesť opatrne a vyberať si stravu bohatú na celé, nespracované potraviny. Môžete využiť aj výživové poradenstvo.

Dietológ vás môže naučiť, aké potraviny jesť a koľko jedla by ste mali jesť, aby ste schudli.

 

Tak ako vysoké BMI môže spôsobiť zdravotné problémy, tak aj veľmi nízke BMI.

 

Nedostatok dostatočného množstva telesného tuku môže viesť k:

  • úbytok kostnej hmoty

  • znížená funkcia imunity

  • srdcové problémy

  • anémia z nedostatku železa

 

Ak máte nízke BMI, poraďte sa o svojej hmotnosti so svojím lekárom. Ak je to potrebné, zvýšenie množstva jedla, ktoré každý deň zjete, alebo zníženie množstva cvičenia vám môže pomôcť pribrať.

Dietológ vám tiež môže pomôcť naučiť sa zdravo priberať.

 

Napísala: 

Redakcia portálu Bioliek.sk

 

Odborná kontrola článku:

MUDr. Alica Havrilcová - zdravotnícky pracovník 

Vzdelanie: 
 
1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova, Odbor: všeobecné lekárstvo
 
Prax: 
 
2000 – 2004: Lekár v atestačnej príprave
2005 – trvá: Praktický lekár pre dospelých, Všeobecná ambulancia pre dospelých

 

 

Upozornenie:

Cieľom portálu a obsahu nie je nahradiť odborné vyšetrenie. Obsah má len informatívny a nezáväzný charakter, nie poradný. V prípade zdravotných ťažkostí odporúčame vyhľadať odbornú pomoc, navštíviť alebo kontaktovať lekára, lekárnika.
 
 
 
 
Zdroje:
 

https://www.healthline.com

About child & teen BMI. (2015, May 15)
cdc.gov/healthyweight

Achieving a healthy weight: Strategies for long-term success. (2011)
healthletter.mayoclinic.com

Adult BMI calculator. (2015, May 15)
cdc.gov/healthyweight

Assessing your weight and health risk. (n.d.)
nhlbi.nih.gov

Battaglia, G. (n.d.). Health risks of a low BMI
healthyeating.sfgate.com

 

Obrázky: