Menopauza: Príznaky, príčiny a liečba menopauzy

Vypadavanie_vlasov_bioliek_1
 

V tomto článku sa dočítate:

 
 

1. Kedy začína menopauza a ako dlho trvá?

Menopauza nastáva, keď žena nemá menštruáciu 12 po sebe nasledujúcich mesiacov a nemôže už prirodzene otehotnieť. Obvykle začína vo veku 45 až 55 rokov, ale môže sa vyvinúť pred alebo po tomto vekovom rozmedzí.

Menopauza môže spôsobiť nepríjemné príznaky, ako sú návaly horúčavy a priberanie na váhe. U väčšiny žien nie je pri menopauze potrebná lekárska starostlivosť.

Väčšine žien sa najskôr začnú rozvíjať symptómy menopauzy asi štyri roky pred menopauzou.

Malý počet žien má symptómy menopauzy až desať rokov predtým, ako k menopauze skutočne dôjde, a 1 z 10 žien má symptómy menopauzy 12 rokov po poslednom období menštruácie.

Stredný vek menopauzy je 51 rokov.

Existuje mnoho faktorov, ktoré pomáhajú určiť, kedy začnete s menopauzou, vrátane genetiky a zdravia vaječníkov. Perimenopauza nastáva pred menopauzou. Perimenopauza je obdobie, kedy sa vaše hormóny začínajú meniť v rámci prípravy na menopauzu.

Môže to trvať niekoľko mesiacov až niekoľko rokov. Mnoho žien začína s perimenopauzou niekedy po štyridsiatke. Ostatné ženy preskočia perimenopauzu a náhle vstúpia do menopauzy.

Asi 1 percento žien začína s menopauzou pred 40. rokom života, ktorá sa nazýva predčasná menopauza alebo primárna ovariálna insuficiencia. Asi 5 percent žien podstupuje menopauzu vo veku od 40 do 45 rokov. Hovorí sa tomu raná menopauza.

 

Perimenopauza vs. menopauza vs. postmenopauza

Počas perimenopauzy sa menštruácia stáva nepravidelnou. Vaša menštruácia môže byť oneskorená alebo môžete jednu alebo viac menštruácií úplne vynechať. Menštruačný tok môže byť tiež ťažší alebo ľahší.

Menopauza je definovaná ako nedostatok menštruácie počas celého jedného roka.

Postmenopauza sa týka rokov po menopauze.

 

2. Aké sú príznaky menopauzy?

Menopauza každej ženy je jedinečná. Príznaky sú zvyčajne závažnejšie, keď k menopauze dôjde náhle alebo počas kratšieho časového obdobia.

Podmienky, ktoré majú vplyv na zdravie vaječníkov, ako je rakovina alebo hysterektómia alebo niektoré druhy životného štýlu, ako napríklad fajčenie, zvyčajne zvyšujú závažnosť a trvanie symptómov.

Okrem zmien v menštruácii sú príznaky perimenopauzy, menopauzy a postmenopauzy spravidla rovnaké. Najbežnejšie skoré príznaky perimenopauzy sú:

  • menej častá menštruácia
  • ťažšie alebo ľahšie obdobia, ako bežne zažívate
  • vazomotorické symptómy, vrátane návalov horúčavy, nočného potenia a návalov horúčavy

Odhaduje sa, že 75 percent žien pociťuje návaly horúčavy s menopauzou.

 

Medzi ďalšie bežné príznaky menopauzy patria:

 

3. Komplikácie

Bežné komplikácie menopauzy zahŕňajú:
  • vulvovaginálna atrofia
  • dyspareunia alebo bolestivý styk
  • pomalšia metabolická funkcia
  • osteoporóza
  • náhle emocionálne zmeny
  • katarakta
  • parodontálne ochorenie
  • inkontinencia moču
  • ochorenie srdca alebo ciev
 

4. Prečo dochádza k menopauze?

Menopauza je prirodzený proces, ktorý prebieha keď starnú vaječníky a produkujú menej reprodukčných hormónov.
 
Telo začne prechádzať niekoľkými zmenami v reakcii na nižšie úrovne hormónov:
  • estrogén
  • progesterón
  • testosterónu
  • folikuly stimulujúci hormón (FSH)
  • luteinizačný hormón (LH)
 

Jednou z najpozoruhodnejších zmien je strata aktívnych ovariálnych folikulov. Ovariálne folikuly sú štruktúry, ktoré produkujú a uvoľňujú vajíčka zo steny vaječníkov, čo umožňuje menštruáciu a plodnosť ženy.

Väčšina žien si najskôr všimne, že frekvencia ich menštruácie sa stáva menej konzistentnou, pretože tok je ťažší a dlhší. Do 52 roku väčšina žien prejde menopauzou.

V niektorých prípadoch je menopauza vyvolaná, alebo spôsobená zranením alebo chirurgickým odstránením vaječníkov a príbuzných panvových štruktúr.

Bežné príčiny indukovanej menopauzy zahŕňajú:

  • bilaterálna ooforektómia, alebo chirurgické odstránenie vaječníkov
  • ovariálna ablácia alebo vypnutie funkcie vaječníkov, ktoré je možné vykonať hormonálnou terapiou, chirurgickým zákrokom alebo rádioterapiou u žien s nádormi pozitívnymi na estrogénový receptor
  • panvové ožiarenie
  • poranenia panvy, ktoré vážne poškodia alebo zničia vaječníky
heoroidy bioliek 

5. Ako sa diagnostikuje menopauza?

Stojí za to porozprávať sa so svojím lekárom, ak máte nepríjemné príznaky menopauzy a máte 45 rokov alebo menej.

Nový krvný test známy ako diagnostický test PicoAMH Elisa bol nedávno schválený. Tento test slúži na zistenie, či žena vstúpila do menopauzy, alebo sa blíži k vstupu do menopauzy.

Tento nový test môže byť nápomocný ženám, ktoré vykazujú príznaky perimenopauzy, ktoré môžu mať tiež nepriaznivé dôsledky na zdravie. Včasná menopauza je spojená s vyšším rizikom osteoporózy a zlomenín, srdcových chorôb, kognitívnych zmien, vaginálnych zmien a straty libida a zmien nálady.

Váš lekár vám môže tiež objednať krvný test, ktorý zmeria hladinu určitých hormónov v krvi, zvyčajne FSH a formu estrogénu nazývanú estradiol.

Dôsledkom zvýšených hladín FSH v krvi 30 mIU/ml alebo vyšších v kombinácii s nedostatkom menštruácie počas jedného po sebe nasledujúceho roka je zvyčajne potvrdenie menopauzy. K dispozícii sú aj testy slín a testy moču bez lekárskeho predpisu sú však nespoľahlivé a drahé.

Počas perimenopauzy hladiny FSH a estrogénu kolíšu denne, takže väčšina poskytovateľov zdravotnej starostlivosti diagnostikuje tento stav na základe symptómov, anamnézy a informácií o menštruácii.

V závislosti od vašich symptómov a anamnézy vás môže lekár objednať aj na ďalšie krvné testy, ktoré pomôžu vylúčiť ďalšie základné stavy, ktoré môžu byť zodpovedné za vaše príznaky.

Ďalšie krvné testy, ktoré sa bežne používajú na potvrdenie menopauzy, zahŕňajú:

  • testy funkcie štítnej žľazy
  • krvný lipidový profil
  • testy funkcie pečene
  • testy funkcie obličiek
  • testy testosterónu, progesterónu, prolaktínu, estradiolu a chorionického gonadotropínu (hCG)
 

6. Liečba

Ak sú vaše príznaky závažné, alebo ovplyvňujú vašu kvalitu života, možno budete potrebovať liečbu. Hormonálna terapia môže byť účinnou liečbou u žien mladších ako 60 rokov alebo do 10 rokov od začiatku menopauzy na zníženie alebo zvládnutie príznakov ako:

  • návaly horúčav
  • nočné potenie
  • vaginálna atrofia
  • osteoporóza

Na liečbu špecifickejších symptómov menopauzy, ako je vypadávanie vlasov a suchosť vagíny, možno použiť aj iné lieky.

 

Domáce prostriedky liečby menopauzy

Existuje niekoľko spôsobov, ako prirodzene zmierniť mierne až stredne závažné symptómy menopauzy a to pomocou domácich liekov, zmeny životného štýlu a alternatívnej liečby.
 
Tu je niekoľko domácich tipov na zvládnutie symptómov menopauzy:
 

1. Udržujte sa v pohode

Oblečte sa do voľného, ​​vrstveného oblečenia, najmä v noci a počas teplého alebo nepredvídateľného počasia. To vám môže pomôcť zvládnuť návaly horúčav.
 
Udržiavajte vašu spálňu chladnú a v noci sa vyhýbajte ťažkým prikrývkam, to môže pomôcť znížiť vaše šance nočného potenia. Ak sa pravidelne v noci potíte, zvážte použitie nepremokavej plachty pod posteľnú bielizeň na ochranu matraca.
 

2. Cvičte a udržujte si zdravú váhu

Znížte svoj denný príjem kalórií o 400 až 600 kalórií, aby ste si udržiavali zdravú váhu. Je tiež dôležité cvičiť striedmo 20 až 30 minút denne. Cvičenie vám môže pomôcť:
  • zvýšiť energiu
  • podporiť lepší spánok
  • zlepšiť náladu
  • podporiť vašu celkovú pohodu

3. Hovorte o svojich problémoch

Porozprávajte sa s terapeutom alebo psychológom o akýchkoľvek pocitoch depresie, úzkosti, smútku, izolácie, nespavosti a zmien identity.
Tiež by ste sa mali pokúsiť porozprávať so svojimi rodinnými príslušníkmi, blízkymi alebo priateľmi o pocitoch úzkosti, zmenách nálady alebo depresie, aby poznali vaše potreby.
 

4. Doplňte si vitamíny a minerály

Užívajte doplnky stravy vápnika, vitamínu D a horčíka, ktoré pomôžu znížiť riziko osteoporózy a zlepšiť energetickú hladinu a spánok. Porozprávajte sa so svojím lekárom o doplnkoch, ktoré vám môžu pomôcť pri vašich individuálnych zdravotných potrebách.
 

5. Cvičte relaxačné techniky

Cvičte relaxačné a dýchacie techniky, ako napríklad:
  • jóga
  • hlboké a pomalé dýchanie (môže zvýšiť výkon a koncentráciu a zároveň je silným prostriedkom na zmiernenie stresu)
  • meditácia

6. Starostlivosť o vašu pokožku

Na zníženie vysušenia pokožky používajte vyživovacie krémy. Tiež by ste sa mali vyhnúť nadmernému kúpaniu alebo plávaniu, ktoré môže vašu pokožku vysušovať alebo ju dráždiť.
 

7. Riešenie problémov so spánkom

Používajte voľno predajné lieky na spánok pre dočasné zvládnutie nespavosti. Porozprávajte sa so svojím lekárom, ak máte pravidelne problémy so spánkom, aby vám mohol pomôcť ho zvládnuť a lepšie si odpočinúť.
 

8. Prestaňte fajčiť a obmedzte používanie alkoholu

Prestaňte fajčiť a vyhýbajte sa vystaveniu pasívnemu fajčeniu. Expozícia cigaretám môže zhoršiť vaše príznaky.
Mali by ste tiež obmedziť príjem alkoholu, aby ste znížili zhoršujúce sa príznaky. Silné pitie počas menopauzy môže zvýšiť riziko zdravotných problémov.
 

9. Iné opravné prostriedky

Niektoré obmedzené štúdie podporili používanie bylinných liekov na symptómy menopauzy spôsobené nedostatkom estrogénu.

Prírodné doplnky a živiny, ktoré môžu pomôcť obmedziť príznaky menopauzy, zahŕňajú:

  • sóju
  • vitamín E
  • izoflavón
  • melatonín
  • ľanové semená

 

Existujú tiež tvrdenia, že čierna rasca môže zlepšiť niektoré príznaky, ako sú návaly tepla a nočné potenie. V nedávnej štúdií sa potvrdilo málo dôkazov na podporu týchto tvrdení a preto je potrebný ďalší výskum.

Podobne výskum z roku 2015 nenašiel žiadny dôkaz na podporu tvrdení, že omega-3 mastné kyseliny môžu zlepšiť vazomotorické symptómy spojené s menopauzou.

 

Záver

Menopauza je prirodzené zastavenie menštruačného cyklu ženy a znamená koniec jej plodnosti. Väčšina žien má menopauzu do 52 rokov, ale poškodenie panvy alebo vaječníkov môže spôsobiť náhlu menopauzu skôr. Genetika alebo choroby môžu tiež viesť k skorému nástupu menopauzy.

Mnoho žien má symptómy menopauzy v priebehu niekoľkých rokov pred menopauzou, najčastejšie návaly tepla, nočné potenie a návaly tepla. Príznaky môžu pokračovať štyri alebo viac rokov po menopauze.

Liečba, ako je hormonálna terapia, vám môže prospieť, ak sú vaše príznaky závažné alebo ovplyvňujú kvalitu vášho života. Príznaky menopauzy možno vo všeobecnosti zvládnuť alebo zmierniť pomocou prírodných liekov a úpravy životného štýlu.

 

Napísal: Ing. Ľubomír Čižmár
 
 
Zdroje:
 

https://www.healthline.com/health/menopause

Cetisli NE, et al. (2015). The effects of flaxseed on menopausal symptoms and quality of life [Abstract]. DOI:
10.1097/HNP.0000000000000085

Cheng G, et al. (2007). Isoflavone treatment for acute menopausal symptoms. DOI:
10.1097/GME.0b013e31802cc7d0

Cohen LS, et al. (2014). Efficacy of omega-3 treatment for vasomotor symptoms: A randomized controlled trial. DOI:
10.1097/GME.0b013e31829e40b8

Food and Drug Administration. (2018). FDA permits marketing of a diagnostic test to aid in the determination of menopausal status [Press release].
fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm624284.htm

Gold EB. (2012). The timing of the age at which natural menopause occurs. DOI:
10.1016/j.ogc.2011.05.002

How do I know I’m in menopause? (n.d.).
menopause.org/for-women/menopauseflashes/menopause-symptoms-and-treatments/how-do-i-know-i'm-in-menopause-

Jehan S, et al. (2017). Sleep, melatonin, and the menopausal transition: What are the links? DOI:
10.5935/1984-0063.20170003

Levis S, et al. (2010). The role of soy foods in the treatment of menopausal symptoms. DOI:
10.3945/jn.110.124388

Menopause. (2015).
nhs.uk/conditions/menopause/

National Institutes of Health. (2017). Black cohosh [Fact sheet].
ods.od.nih.gov/factsheets/BlackCohosh-HealthProfessional/

Newton KM, et al. (2014). Efficacy of yoga for vasomotor symptoms: A randomized trial. DOI:
10.1097/GME.0b013e31829e4baa

Ovarian ablation. (2016).
cancer.ie/cancer-information/breast-cancer/ovarian-ablation

Pinkerton JV, et al. (2017). The 2017 hormone therapy position statement of the North American Menopause Society [Abstract]. DOI:
10.1097/GME.0000000000000921

Santoro N, et al. (2011). Reproductive hormones and the menopause transition. DOI:
10.1016/j.ogc.2011.05.004

Shifren JL, et al. (2014). The North American Menopause Society recommendations for clinical care of midlife women. DOI:
10.1097/GME.0000000000000319

Sparks D, et al. (2016). Women’s wellness: 5 things to know about early menopause.
newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/womens-wellness-5-things-you-need-to-know-about-early-menopause/

Ziaei S, et al. (2007). The effect of vitamin E on hot flashes in menopausal women [Abstract]. DOI:
10.1159/000106491