Diastáza: Príznaky, príčiny a liečba diastázy

diastaza bioliek

V tomto článku sa dočítate:

 

1. Čo je diastáza?

Diastáza je čiastočné alebo úplné neprirodzené oddelenie priamych brušných svalov, ktoré sa stretávajú v oblasti linea alba. Linea alba je väzivový pruh idúci stredom brucha spájajúci pravú a ľavú časť brušného svalu. Diastáza brušných svalov sa vyskytuje často počas tehotenstva a po ňom. Je to spôsobené tým, že maternica napína svaly v bruchu, aby sa prispôsobila vášmu rastúcemu dieťatku.

Diastázou po pôrode trpí až 60 percent rodičiek. Diastáza môže byť daná geneticky, ale závisí aj od „kondície väziva“. Ak žena pred a počas tehotenstva necvičila, je možné, že jej linea alba je oslabená a teda môže dôjsť k jej pretrhnutiu a k vzniku diastázy. 

Diastáza sa však neobmedzuje iba na ženy počas tehotenstva. Môže postihnúť kohokoľvek, vrátane novorodencov a mužov. V niektorých prípadoch môže byť dôsledkom nesprávneho dvíhania ťažkých váh, alebo vykonávania nadmerných alebo nebezpečných cvikov na brucho.

 

2. Príznaky diastázy

Najčastejším príznakom diastázy je vydutie žalúdka, objavenie sa striešky nad pupkom, alebo citlivosť na dotyk. Bolesť sa môže vyskytnúť aj pri dvíhaní ťažkých vecí. Brušná diastáza môže spôsobiť aj bolesť chrbtice a svalov panvového dna.

Medzi ďalšie príznaky patrí:

 

I. Tehotenstvo

Počas tehotenstva nemusíte mať žiadne viditeľné príznaky, pretože sa vám oddeľujú brušné svaly. Ale počas druhého alebo tretieho trimestra môžete na svojom bruchu vidieť vydutie, ktoré sa môže objaviť nad a pod pupkom.

Ak pocítite extrémnu bolesť brucha, chrbta alebo panvy, ihneď navštívte lekára.

II. Popôrodné obdobie

Po pôrode je najnápadnejším príznakom vydutie v oblasti vášho brucha. Aj keď už nie ste tehotná, môže to vyzerať, že stále ste.

 

3. Samovyšetrenie diastázy

Samovyšetrenie na diastázu sa skladá z pár jednoduchých krokov:

  1. Ľahnite si na chrbát, nohy pokrčte, chodidlá majte položené na podlahe.
  2. Mierne zdvihnite ramená z podlahy, jednou rukou si podoprite hlavu a pozerajte sa dole na brucho.
  3. Prsty druhej ruky skúste nad pupkom stlačiť smerom do brucha. Ak sa ponoria dovnútra ide pravdepodobne o diastázu, poprípade ak je medzera medzi pravými a ľavými brušnými svalmi väčšia ako 2,5 cm môže ísť tiež o diastázu.

 

Ak cítite, že medzera alebo oddelenie brušných svalov je jedna až dve dĺžky prsta, pravdepodobne máte mierny prípad diastázy. Po niekoľkých týždňoch po pôrode sa medzera začne zužovať, pretože vaše svaly opäť naberú silu.

Váš lekár alebo fyzioterapeut môže tiež skontrolovať diastázu pomocou meracieho nástroja napríklad ultrazvukom. Váš lekár alebo fyzioterapeut by mal tiež vyhodnotiť akúkoľvek medzeru väčšiu ako dve dĺžky prstov.

 

4. Príčiny diastázy

Nadmerný vnútrobrušný tlak spôsobuje priamu diastázu. Počas tehotenstva sú vaše brušné svaly a spojivové tkanivá natiahnuté z expandujúcej maternice. Pomáhajú im v tom tehotenské hormóny relaxín a estrogén. Tlačenie počas pôrodu môže tiež viesť k priamej diastáze. Očakáva sa určité oddelenie brušných svalov počas tehotenstva a po ňom.

V minulosti boli za rizikové faktory považovaný index telesnej hmotnosti (BMI), prírastok hmotnosti počas tehotenstva, hmotnosť dieťaťa a vek matky. Ale štúdia z roku 2015 nenašla žiadnu súvislosť medzi týmito faktormi a tehotnými ženami.

Novorodené deti sa tiež niekedy narodia s brušnou diastázou, najmä ak sú predčasne narodené. Je to preto, že ich brušné svaly nie sú úplne vyvinuté a prepojené. Diastáza v ich prípade sa zvyčajne sama upraví časom.

 

ovulacia 2 

5. Liečba diastázy

Väčšina žien počas tehotenstva zaznamená určité oddelenie brušných svalov brucha. To môže oslabiť váš stred tela alebo hlboký stabilizačný systém a viesť k bolestiam chrbta alebo panvy.

Dávajte tiež pozor, aby ste urobili nasledujúce:

  • vyhnite sa zdvíhaniu ťažkých predmetov, alebo ďalšiemu namáhaniu brušných svalov
  • cvičte správne držanie tela
  • pri sedení podoprite uterákom alebo vankúšom krížovú časť chrbta
  • pri vstávaní z postele sa najskôr obráťte na bok, pokrčte kolená a podoprite sa rukou

Počas tehotenstva môžete pokračovať v posilňovaní svojho stredu tela, ale postupujte podľa cvikov určených a bezpečných počas tehotenstva.

 

U niektorých žien sa diastáza môže po pôrode upraviť, pretože svaly opäť naberú silu. Ak aj po ôsmich týždňoch po pôrode stále pociťujete príznaky diastázy, môžu vám pomôcť cvičenia. Cvičenia môžete vykonávať doma, alebo spolu s fyzioterapeutom, či špecialistom na popôrodný fitnes.

Popôrodná liečba diastázy obvykle zahŕňa cvičenia panvového dna a hlbokých svalov brucha. Pred začatím cvičenia po pôrode sa vždy poraďte so svojim lekárom.

 

Veci, ktorým sa treba vyhnúť pri diastáze

Po pôrode sa vyhýbajte tradičným brušákom a plankom, až kým sa vaše brucho nezahojí z diastázy. Tieto cvičenia môžu stav ešte zhoršiť.

Mali by ste sa tiež vyhnúť:

  • akýmkoľvek cvičeniam pri ktorých sa vám vypínajú brušné svaly
  • držaniu dieťaťa na jednom boku ak je to bolestivé
  • dvíhaniu alebo prenášaniu ťažkých bremien

 

Komplikácie spôsobené diastázou

Diastáza môže viesť k nasledujúcim komplikáciám:

  • bolesť chrbta
  • panvová bolesť
  • dysfunkcia panvového dna
  • brušná prietrž, v extrémnych prípadoch

 

Prevencia priamej diastázy

Pred tehotenstvom cvičte cviky na posilnenie stredu svojho tela. To by malo zahŕňať vaše panvové dno a šikmé svaly. Vyhnite sa cvičeniu, pri ktorom sa vám brucho vypína alebo spôsobuje napätie v chrbte. Požiadajte o pomoc certifikovaného osobného trénera.

 

6. Cviky na liečbu diastázy

 

Cvik 1: Bránicové dýchanie

Klamlivo jednoduché cvičenie bránicového dýchania začína ľahom na chrbte. Položte ruky na hornú časť hrudného koša a nadýchnite sa.

Nadýchnite sa pomaly nosom do plných pľúc tak, aby sa vaše brucho zdvihlo proti vašej ruke. Ruka na hrudníku zostáva bez pohybu, ramená sú uvoľnené, nehýbu sa.

Vydýchnite zošpúlenými ústami s použitím brušných svalov. Ruka na hrudníku zostáva stále bez pohybu, ramená sa nehýbu.

Dýchajte pomaly, hlboko, počítajte si na 3 sekundy nádych, na 5-6 sekúnd výdych. Toto cvičenie robte ráno a večer aspoň 10 min

 

Cvik 2: Kliky v stoji

Postavte sa čelom k stene v dĺžke paží s nohami na šírku bokov. Dlane priložte k stene a hlboko sa nadýchnite. Pri výdychu stiahnite čo najviac brucho a spravte klik a s úplným výdychom sa opierajte o stenu hrudníkom. Následne sa odtlačte od steny a vráťte sa do vzpriamenej polohy. Cvičenie opakujte.  

 

Cvik 3: Mostík

Ľahnite si na chrbát a chrbticu jemne zatlačte na podlahu. Chodidlá by mali byť na podlahe a kolená pokrčené. Ruky založte po stranách s dlaňami nadol. Pomaly sa nadýchnite pomocou bránicového dýchania.

Pri výdychu nakloňte panvovú oblasť k stropu, kým vaše telo nevytvorí rovný sklon s kolenami ako najvyšším bodom a ramenami ako najnižším. Pri držaní pózy jemne vdychujte a pri výdychu pomaly vráťte chrbticu na podlahu.

 

Záver

Fyzioterapeut ktorý sa špecializuje na popôrodné zotavenie vám môže odporučiť cvičenia na zlepšenie symptómov diastázy. Ak bolesť spôsobená diastázou narúša vašu schopnosť vykonávať každodenné činnosti, je možnosťou chirurgický zákrok. Niektoré ženy sa na chirurgický zákrok rozhodnú aj z kozmetických dôvodov. Porozprávajte sa so svojím lekárom o liečebnom pláne, ktorý bude pre vás najvhodnejší.

  

Napísal: Ing. Ľubomír Čižmár

 

Zdroj: 

 

https://www.healthline.com/health/diastasis-recti

https://www.healthline.com/health/pregnancy/disastis-recti-exercises

Aby J. (n.d.). Diastasis recti.
med.stanford.edu/newborns/professional-education/photo-gallery/abdomen.html#diastasis_recti

Brancato D. (2015). Diastasis recti: Not just for newborns and pregnant women.
nfpt.com/blog/diastasis-recti-not-just-for-new-borns-and-pregnant-women

Akram J, et al. (2014). Rectus abdominis diastasis. DOI:  
10.3109/2000656X.2013.859145

Butler Tobah Y. (2017). Why do abdominal muscles sometimes separate during pregnancy?
mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/expert-answers/diastasis-recti/faq-20057825

Catone L [LaraCatone]. (2011). Postpartum exercise: Self check for diastasis recti [Video file].
youtube.com/watch?v=uzIrt82maws

Divarication of rectus abdominis muscles (DRAM) postpartum. (2017).
guysandstthomas.nhs.uk/resources/patient-information/therapies/physiotherapy/DRAM.pdf

Edmeades L. (2013). The tummy muscle challenge (rectus abdominus diastasis).
pelvichealthphysio.co.nz/For-Women/Abdominal-Muscle-Separation-in-Pregnancy

Fernandes da Morta PG, et al. (2015). Prevalence and risk factors of diastasis recti abdominis from late pregnancy to 6 months postpartum, and relationship with lumbo-pelvic pain. DOI:
10.1016/j.math.2014.09.002

Rawlins A. (2017). Lingering abdominal bulge after baby? It could be diastasis recti.
utswmedicine.org/stories/articles/year-2017/diastasis-recti-exercises.html

Sperstad JB, et al. (2016). Diastasis recti abdominis during pregnancy and 12 months after childbirth: Prevalence, risk factors and report of lumbopelvic pain. DOI:
10.1136%2Fbjsports-2016-096065

Your post-pregnancy body. (2016).
nhs.uk/Conditions/pregnancy-and-baby/Pages/your-body-after-childbirth.aspx?tabname=Pregnancy

Conrad, K. P. (2011, May 25). Maternal vasodilation in pregnancy: The emerging role of relaxin. American Journal of Physiology: Regulatory, Integrative and Comparative Physiology, 301(2), R267-R275
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3154715/

Harms, R. W. (2014, October 30). Why do abdominal muscles sometimes separate during pregnancy? Retrieved from
mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/expert-answers/diastasis-recti/faq-20057825

Rectus diastasis. (n.d.)
losangelesherniacenter.com/hernia-types/rectus-diastasis/

  

Foto:

https://www.shutterstock.com/cs/home

https://stock.adobe.com/sk/