Fibromyalgia: Príznaky, príčiny a liečba

točenie hlavy bioliek

V tomto článku sa dočítate:

 

1. Čo je fibromyalgia

Fibromyalgia je porucha charakterizovaná rozšírenou muskuloskeletálnou bolesťou sprevádzanou únavou, problémami so spánkom, pamäťou a náladou. Vedci sa domnievajú, že fibromyalgia zosilňuje bolestivé pocity tým, že ovplyvňuje spôsob, akým váš mozog a miecha spracovávajú bolestivé a nebolestivé signály.

Príznaky sa často začínajú po udalosti, ako je fyzická trauma, operácia, infekcia alebo výrazný psychický stres. V iných prípadoch sa príznaky postupne akumulujú v priebehu času bez jedinej spúšťacej udalosti.

Ženy majú väčšiu pravdepodobnosť vzniku fibromyalgie ako muži. Mnoho ľudí, ktorí majú fibromyalgiu, májú tiež tenzné bolesti hlavy, syndróm dráždivého čreva, úzkosť a depresiu.

Hoci neexistuje žiadny liek na fibromyalgiu, rôzne lieky môžu pomôcť kontrolovať symptómy. Cvičenie, relaxácia a opatrenia na zníženie stresu môžu tiež pomôcť.

 

2. Príznaky fibromyalgie

Primárne príznaky fibromyalgie zahŕňajú:

  • Rozšírená bolesť. Bolesť spojená s fibromyalgiou sa často opisuje ako neustála tupá bolesť, ktorá trvá najmenej tri mesiace. Aby bola bolesť považovaná za rozšírenú, musí sa vyskytnúť na oboch stranách tela a nad a pod pásom.

  • Únava. Ľudia s fibromyalgiou sa často prebúdzajú unavení, aj keď hlásia, že spia dlhú dobu. Spánok je často narušený bolesťou a mnohí pacienti s fibromyalgiou majú iné poruchy spánku, ako je syndróm nepokojných nôh a spánkové apnoe.

  • Kognitívne ťažkosti. Symptóm bežne označovaný ako "fibrofog" zhoršuje schopnosť sústrediť sa a venovať pozornosť na duševné úlohy.

 

Fibromyalgia často koexistuje s inými chorobami, ako sú:

  • Syndróm dráždivého čreva
  • Chronický únavový syndróm
  • Migréna a iné typy bolestí hlavy
  • Intersticiálna cystitída alebo syndróm bolestivého močového mechúra
  • Poruchy temporomandibulárneho kĺbu
  • Úzkosť
  • Depresia
  • Syndróm posturálnej tachykardie
 

3. Príčiny fibromyalgie

Mnohí vedci sa domnievajú, že opakovaná nervová stimulácia spôsobuje zmenu mozgu a miechy ľudí s fibromyalgiou. Táto zmena zahŕňa abnormálne zvýšenie hladín určitých chemikálií v mozgu, ktoré signalizujú bolesť.

 

Okrem toho sa zdá, že receptory bolesti v mozgu si vyvinú akúsi pamäť na bolesť a stanú sa senzibilizovanými, čo znamená, že môžu prehnane reagovať na bolestivé a nebolestivé signály.

Pravdepodobne existuje veľa faktorov, ktoré vedú k týmto zmenám, vrátane:

  • Pretože fibromyalgia má tendenciu prebiehať v rodinách, môžu existovať určité genetické mutácie, ktoré môžu spôsobiť, že budete náchylnejší na rozvoj tejto poruchy.

  • Infekcie. Zdá sa, že niektoré choroby spúšťajú alebo zhoršujú fibromyalgiu.

  • Fyzické alebo emocionálne udalosti. Fibromyalgia môže byť niekedy spustená fyzickou udalosťou, ako je dopravná nehoda. Tento stav môže vyvolať aj dlhotrvajúci psychický stres.

 

Rizikové faktory

Rizikové faktory pre fibromyalgiu zahŕňajú:

  • Fibromyalgia je diagnostikovaná častejšie u žien ako u mužov.

  • Rodinná anamnéza. Môžete mať väčšiu pravdepodobnosť vzniku fibromyalgie, ak má toto ochorenie aj rodič alebo súrodenec.

  • Iné poruchy. Ak máte osteoartritídu, reumatoidnú artritídu alebo lupus, je pravdepodobnejšie, že sa u vás rozvinie fibromyalgia.
 

Komplikácie

Bolesť, únava a zlá kvalita spánku spojené s fibromyalgiou môžu narušiť vašu schopnosť fungovať doma alebo v práci. Frustrácia z vysporiadania sa s často nepochopeným stavom môže tiež vyústiť do depresie a úzkosti súvisiacej so zdravím.

 

4. Diagnostika

Hlavným faktorom potrebným na diagnostiku fibromyalgie je rozšírená bolesť v celom tele po dobu najmenej troch mesiacov.

 

Aby ste splnili kritériá, musíte mať bolesti aspoň v štyroch z týchto piatich oblastí:

  • Ľavá horná oblasť vrátane ramena, paže alebo čeľuste
  • Pravá horná oblasť vrátane ramena, paže alebo čeľuste
  • Ľavá dolná oblasť vrátane bokov, zadku alebo nohy
  • Pravá dolná oblasť vrátane bokov, zadku alebo nohy
  • Axiálna oblasť, ktorá zahŕňa krk, chrbát, hrudník alebo brucho
 

Testy

Váš lekár môže chcieť vylúčiť iné choroby, ktoré môžu mať podobné príznaky. Krvné testy môžu zahŕňať:

 

5. Liečba fibromyalgie

Vo všeobecnosti liečba fibromyalgie zahŕňa lieky. Dôraz sa kladie na minimalizáciu príznakov a zlepšenie celkového zdravia. Žiadna liečba nefunguje na všetky príznaky, ale skúšanie rôznych liečebných stratégií môže mať kumulatívny účinok.

 

I. Lieky

Lieky môžu pomôcť znížiť bolesť fibromyalgie a zlepšiť spánok. Bežné možnosti zahŕňajú:

  • Lieky proti bolesti. Užitočné môžu byť voľnopredajné lieky proti bolesti, ako je acetaminofén, ibuprofén, alebo naproxén sodný. Opioidné lieky sa neodporúčajú, pretože môžu viesť k významným vedľajším účinkom a závislosti a časom zhoršia bolesť.

  • Antidepresíva. Duloxetín a milnacipran môžu pomôcť zmierniť bolesť a únavu spojenú s fibromyalgiou. Váš lekár vám môže predpísať amitriptylín alebo svalový relaxant cyklobenzaprín na podporu spánku.

  • Lieky proti záchvatom. Lieky určené na liečbu epilepsie sú často užitočné pri znižovaní určitých typov bolesti.
 

II. Terapia

Množstvo rôznych terapií môže pomôcť znížiť účinok fibromyalgie na vaše telo a váš život. Príklady:

  • Fyzioterapeut vás môže naučiť cvičenia, ktoré zlepšia vašu silu, flexibilitu a vytrvalosť.

  • Pracovná terapia. Pracovný terapeut vám môže pomôcť upraviť vašu pracovnú oblasť alebo spôsob, akým vykonávate určité úlohy, ktoré spôsobia menší stres pre vaše telo.

  • Rozhovor s poradcom vám môže pomôcť posilniť vašu vieru vo vaše schopnosti a naučiť vás stratégie na zvládanie stresových situácií.
 

III. Domáca liečba

Pri liečbe fibromyalgie je dôležitá samoošetrenie.

  • Zvládanie stresu. Vypracujte si plán, ako sa vyhnúť nadmernej námahe a emočnému stresu alebo ich obmedziť. Doprajte si každý deň čas na relax. To môže znamenať naučiť sa povedať nie bez pocitu viny. Snažte sa však úplne nemeniť svoju rutinu. Ľudia, ktorí prestanú pracovať alebo zanechajú akúkoľvek aktivitu, majú tendenciu sa cítiť horšie ako tí, ktorí zostávajú aktívni. Vyskúšajte techniky zvládania stresu, ako sú hlboké dýchacie cvičenia alebo meditácia.

  • Spánková hygiena. Pretože únava je jednou z hlavných zložiek fibromyalgie, kvalitný spánok je nevyhnutný. Okrem toho, že si na spánok vyhradíte dostatok času, precvičte si dobré spánkové návyky, ako je chodenie do postele a vstávanie každý deň v rovnakom čase a obmedzenie denného spánku.

  • Cvičte pravidelne. Spočiatku môže cvičenie zvýšiť vašu bolesť. Ale cvičenie postupne a pravidelne často zmierňuje príznaky. Vhodné cvičenia môžu zahŕňať chôdzu, plávanie, bicyklovanie a vodný aerobik. Fyzioterapeut vám môže pomôcť vytvoriť domáci cvičebný program. Užitočný je aj strečing, správne držanie tela a relaxačné cvičenia.

  • Dodržiavajte zdravý životný štýl. Jedzte zdravé jedlá. Nepoužívajte tabakové výrobky. Obmedzte príjem kofeínu. Robte niečo, čo vás každý deň baví a napĺňa.

 

IV. Alternatívna medicína

Doplnkové a alternatívne terapie na zvládanie bolesti a stresu nie sú novinkou. Niektoré, ako napríklad meditácia a joga, sa praktizujú už tisíce rokov. Ale ich použitie sa v posledných rokoch stalo populárnejším, najmä u ľudí, ktorí majú chronické ochorenia, ako je fibromyalgia.

Zdá sa, že niekoľko z týchto liečebných postupov bezpečne zmierňuje stres a znižuje bolesť a niektoré si získavajú uznanie v bežnej medicíne. Mnohé praktiky však zostávajú neoverené, pretože neboli dostatočne preštudované.

  • Akupunktúra. Akupunktúra je čínsky medicínsky systém založený na obnovení normálnej rovnováhy životných síl vpichovaním veľmi jemných ihiel cez kožu do rôznych hĺbok. Podľa západných teórií akupunktúry spôsobujú ihly zmeny v prietoku krvi a hladinách neurotransmiterov v mozgu a mieche. Niektoré štúdie naznačujú, že akupunktúra pomáha zmierniť symptómy fibromyalgie, zatiaľ čo iné nevykazujú žiadny prínos.

  • Masážna terapia. Ide o jeden z najstarších spôsobov zdravotnej starostlivosti, ktorý sa stále používa v praxi. Zahŕňa použitie rôznych manipulačných techník na pohyb svalov a mäkkých tkanív vášho tela. Masáž môže znížiť vašu srdcovú frekvenciu, uvoľniť svaly, zlepšiť rozsah pohybu v kĺboch ​​a zvýšiť produkciu prirodzených liekov proti bolesti. Často pomáha zmierniť stres a úzkosť.

  • Joga a tai chi. Tieto praktiky kombinujú meditáciu, pomalé pohyby, hlboké dýchanie a relaxáciu. Zistilo sa, že obe sú užitočné pri kontrole symptómov fibromyalgie.

 

Napísal: Ing. Ľubomír Čižmár
 
 
Zdroje:
 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/fibromyalgia/diagnosis-treatment/drc-20354785

Clauw DJ, et al. Fibromyalgia and related conditions. Mayo Clinic Proceedings. 2015;90:680.

Goldenberg DL. Clinical manifestations and diagnosis of fibromyalgia in adults. https://www.uptodate.com/contents/search. Accessed Nov. 5, 2019.

Goldman L, et al., eds. Fibromyalgia, chronic fatigue syndrome and myofascial pain. In: Goldman-Cecil Medicine. 26th ed. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Accessed Nov. 6, 2019.

AskMayoExpert. Fibromyalgia. Rochester, Minn.: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2017.

 

 

Foto:
 

https://www.shutterstock.com/cs/home

https://stock.adobe.com/sk/

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie