Bežecké koleno: Príznaky, príčiny a liečba

bolest kolena bioliek_1

V tomto článku sa dočítate:

 

1. Čo je bežecké koleno

Bežecké koleno je bežný termín používaný na opis ktoréhokoľvek z niekoľkých ochorení, ktoré spôsobujú bolesť okolo jabĺčka, tiež známeho ako patela.

Tieto ochorenia zahŕňajú syndróm bolesti predného kolena, patelofemorálna malígnosť, chondromalácia pately a syndróm iliotibiálneho pruhu.

Ako už názov napovedá, beh je častou príčinou bežeckého kolena, ale akákoľvek aktivita, ktorá opakovane zaťažuje kolenný kĺb, môže spôsobiť poruchu. To môže zahŕňať chôdzu, lyžovanie, bicyklovanie, skákanie a hranie futbalu.

 

2. Príznaky bežeckého kolena

Charakteristickým znakom bežeckého kolena je tupá, bolestivá bolesť v okolí alebo za kolenným kĺbom alebo jabĺčkom, najmä tam, kde sa stretáva so spodnou časťou stehennej kosti.

 

Môžete cítiť bolesť pri:

  • chôdzi

  • lezení alebo zostupovaní po schodoch

  • drepovaní

  • kľačaní

  • behu

  • sedení, alebo stavaní

  • dlhom sedení s ohnutým kolenom

 

Medzi ďalšie príznaky patrí opuch a praskanie alebo škrípanie v kolene.

 

V prípade syndrómu iliotibiálneho pruhu je bolesť najakútnejšia na vonkajšej strane kolena. Toto je miesto, kde sa iliotibiálny pás, ktorý prechádza od bedra k dolnej časti nohy, spája s holennou kosťou alebo hrubšou vnútornou kosťou dolnej časti nohy.

 Kolenny klb fin

3. Čo spôsobuje bežecké koleno?

Bolesť bežeckého kolena môže byť spôsobená podráždením mäkkých tkanív alebo výstelky kolena, opotrebovanou alebo natrhnutou chrupavkou alebo natiahnutými šľachami.

 

Bežecké koleno môžu byť spôsobené:

  • nadmerným používaním

  • traumou kolennej jamky

  • nesprávnym postavením kolennej jamky

  • úplnou alebo čiastočnou dislokácia jabĺčka kolena

  • plochými nohami

  • slabé alebo stuhnuté stehenné svaly

  • neadekvátny strečing pred cvičením

  • artritída

  • zlomeninu kolennej jamky

  • syndróm synoviálnej plicy, pri ktorom sa výstelka kĺbu zhrubne a zapáli
 

V niektorých prípadoch bolesť začína v chrbte alebo bedre a prenáša sa do kolena. Toto je známe ako „odkázaná bolesť“.

 

4. Ako sa diagnostikuje bežecké koleno?

Na potvrdenie diagnózy bežeckého kolena váš lekár získa kompletnú anamnézu a vykoná dôkladné fyzické vyšetrenie, ktoré môže zahŕňať krvný test, röntgenové snímky, MRI alebo CT vyšetrenie.

 Beh

5. Ako sa lieči bežecké koleno?

Váš lekár prispôsobí vašu liečbu základnej príčine, ale vo väčšine prípadov je možné bežecké koleno úspešne liečiť bez operácie.

 

Prvým krokom liečby je najčastejšie praktizovanie:

  • Odpočinok: Vyhnite sa opakovanému namáhaniu kolena.

  • Ľadovane kolena: Na zmiernenie bolesti a opuchu priložte na koleno ľadový obklad alebo balíček mrazeného hrášku až na 30 minút naraz.

  • Kompresia: Obviažte si koleno elastickým obväzom, aby ste obmedzili opuch, ale nie príliš tesne, aby ste si nespôsobili opuch pod kolenom.

  • Dvihnutie kolena: Keď sedíte alebo ležíte, položte si pod koleno vankúš, aby ste zabránili ďalšiemu opuchu. Pri výraznom opuchu držte nohu vyvýšenú nad kolenom a koleno nad úrovňou srdca.

 

Ak potrebujete ďalšiu úľavu od bolesti, môžete užívať určité voľne predajné nesteroidné protizápalové lieky, ako je aspirín, ibuprofén a naproxén. Pred užitím týchto liekov sa možno budete chcieť porozprávať so svojím lekárom, najmä ak máte iné zdravotné ťažkosti alebo užívate iné lieky na predpis.

Keď bolesť a opuch ustúpia, lekár vám môže odporučiť špecifické cvičenia, alebo fyzioterapiu na obnovenie plnej sily a rozsahu pohybu kolena. Možno budete musieť nosiť vložky do topánok známe ako ortopedické vložky.

Chirurgický zákrok sa môže odporučiť, ak je vaša chrupavka poškodená alebo ak je potrebné prestaviť kolennú jamku.

 Bolest kolena

6. Ako sa dá predísť bežeckému kolenu?

Akadémia ortopedických chirurgov odporúča nasledujúce kroky na prevenciu bežeckého kolena:

 

I. Udržujte sa vo forme

Uistite sa, že vaše celkové zdravie a kondícia sú na dobrej úrovni. Ak máte nadváhu, poraďte sa so svojím lekárom o vytvorení plánu na zníženie hmotnosti.

 

II. Strečing

Vykonajte päťminútové zahriatie predtým, ako začnete behať alebo vykonávať akúkoľvek aktivitu, ktorá zaťažuje koleno. Váš lekár vám môže ukázať cvičenia na zvýšenie flexibility kolena a na prevenciu podráždenia.

 

III. Postupne zvyšujte tréning

Nikdy náhle nezvyšujte intenzitu tréningu. Namiesto toho robte zmeny postupne.

 

IV. Používajte správnu bežeckú obuv

Kúpte si kvalitné topánky s dobrou absorpciou nárazov a uistite sa, že vám správne a pohodlne sedia. Nebehajte v príliš opotrebovaných topánkach. Ak máte ploché nohy, noste ortopedické vložky.

 

Autor: Ľubomír Čižmár

 

Zdroj:

https://www.healthline.com/health/runners-knee

Allison KC. (2011). Taking the pain out of runner’s knee.
health.harvard.edu/blog/taking-the-pain-out-of-runners-knee-201106072801

Patellofemoral pain syndrome. (2015).
orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/patellofemoral-pain-syndrome/

Preventing running injuries. (2017).
my.clevelandclinic.org/health/articles/8765-preventing-running-injuries

 

Obrázky:

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie