Detox tela: 9 zdravých tipov z prírody na očistu a detoxikáciu tela

 Detox Fleurance Nature
Detox nemusí nutne znamenať nezmyselné diéty, doplnky na chudnutie či odvodnenie. Očistiť telo sa dá aj prírodnou a nenásilnou cestou.

 

Na to, aby ste sa pustili do detoxikácie tela, nemusíte čakať, až kým sa budete cítiť unavení, prejedení, vystresovaní či chorľaví. Malá troška každý deň pomôže, aby boli vaše telo i myseľ zdravé a produktívne.

V tomto článku sa dočítate ako na prírodný detox:

 

Detoxikácia - alebo v skratke detox - je dnes veľmi populárne a často skloňované slovo.
 
V mnohých predstavách môže evokovať hrozivé diéty, pitie zásadne iba zelených štiav a dodržiavanie striktných pravidiel.
Naše telo je však našťastie od prírody samo naprogramované odstraňovať toxíny a nevyžaduje žiadne špeciálne diéty. To však neznamená, že ho nemôžete podporiť prirodzenou cestou.
 
Vďaka týmto 9 jednoduchým a praktickým tipom zefektívnite proces detoxikácie vášho organizmu.

 

1Obmedzte alkohol

Vedeli ste, že viac ako 90% alkoholu sa metabolizuje v pečeni? Pečeňové enzýmy metabolizujú alkohol na acetaldehyd, ktorý je známou chemikáliou spôsobujúcou rakovinu.

Aj keď viaceré pozorovacie štúdie preukázali, že mierna konzumácia alkoholu je prospešná pre zdravie srdca, nadmerné pitie môže vážne poškodiť funkciu pečene.

Alkohol hromadí tuk okolo pečene, spôsobuje jej zápal a zjazvenie. Ak tomu dôjde, pečeň nemôže správne fungovať a vykonávať potrebné úlohy - vrátane filtrovania odpadu a iných škodlivín z tela.

Tip: Prečítajte si ako očistiť svoju pečeň

 

Ako na detox Fleurance Nature 2
Víkendy prežúrujete a potom hľadáte zázračné tipy na detox? Čo tak skúsiť to naopak?

 

Nemusíte sa báť, pohárik dobrého kvalitného vína vám neuškodí. Avšak celá fľaša pravdepodobne áno. Preto je obmedzenie alebo úplná abstinencia od alkoholu jedným z najlepších spôsobov, ako udržať váš detoxikačný systém silný a fungujúci.

 

2. Pite viacej vody

Voda má pre naše telo oveľa väčší zmysel, než len uhasenie smädu. Reguluje teplotu tela, premazáva kĺby, napomáha tráveniu a vstrebávaniu živín a v neposlednom rade detoxikuje telo odstránením odpadových produktov.

Bunky vášho tela sú musia byť neustále opravované, aby fungovali optimálne a aby štiepili živiny, ktoré vaše telo využíva ako energiu. Tieto procesy však uvoľňujú odpad - vo forme močoviny a oxidu uhličitého - ktoré dokážu spôsobiť veľké problémy, ak sa hromadia v krvi.

A práve voda prepravuje tieto odpadové látky a efektívne ich odstraňuje močením, dýchaním alebo potením.

Tak už rozumiete, prečo je potrebné dodržiavať odborníkmi toľko omieľaný pitný režim?

Tip: Prečítajte si ako liečiť chronický zápal 

 

Ako na detox Fleurance Nature 3
Koľko vody ste už dnes vypili v záujme zdravého vylučovacieho systému?

 

3. Znížte príjem cukru a spracovaných potravín

Cukor, fastfood a spracované potraviny sa dnes považujú za najväčšie zlo a spúšťačov mnohých ochorení. Vysoká spotreba cukrom nabitých a priemyselne spracovaných potravín je spojená s obezitou a inými chronickými ochoreniami, ako sú srdcové choroby, rakovina a cukrovka.

Tieto choroby bránia telu prirodzene sa detoxikovať tým, že poškodzujú orgány, ktoré pri vylučovaní zohrávajú dôležitú úlohu, teda pečeň a obličky.

Nemusíte sa púšťať bezhlavo do diét, stačí, ak obmedzíte sladené nápoje, pridáte si na tanier viac zeleniny a ovocia a nebudete po nociach rabovať chladničku. Vždy platí - všetko s mierou.

 

4. Doprajte si dostatok spánku

Zabezpečenie primeraného a kvalitného spánku každú noc je nevyhnutnosťou na podporu zdravia vášho tela a tiež prirodzeného detoxikačného systému. Spánok umožňuje mozgu reorganizovať a dobiť sa, ako aj odstrániť toxický odpad, ktorý sa v tele nahromadil za celý deň.

Jedným z týchto odpadových produktov je proteín nazývaný beta-amyloid, ktorý prispieva k rozvoju Alzheimerovej choroby

Ak trpíte nedostatkom spánku, vaše telo nemá čas na vykonávanie týchto funkcií, takže toxíny sa môžu hromadiť a ovplyvňovať niekoľko zdravotných aspektov.

Nedostatok spánku súvisí a problémami ako je stres, úzkosť, vysoký krvný tlak, srdcové choroby, cukrovka 2. typu a obezita.

Mali by ste spať sedem až deväť hodín denne. Ak máte problémy so spánkom, zmeny životného štýlu, ako napríklad dodržiavanie spánkového režimu a obmedzenie modrého svetla vyžarovaného z mobilných zariadení a počítačových obrazoviek pred spaním môžu pomôcť ku kvalitnému spánku.

 

Spánok Fleurance Nature 2
Kvalitný, ničím nerušený spánok je pre detoxikáciu veľmi dôležitý.

 

5. Konzumujte potraviny bohaté na antioxidanty

Antioxidanty chránia vaše bunky pred poškodením molekulami nazývanými voľné radikály. Oxidačný stres je stav spôsobený nadmernou tvorbou voľných radikálov.

Vaše telo tieto molekuly prirodzene produkuje pre bunkové procesy, ako je napríklad trávenie. Alkohol, tabakový dym, nesprávna strava a vystavenie znečisťujúcim látkam však môžu produkovať nadmerné množstvo voľných radikálov.

Voľné radikály sa podieľajú na mnohých stavoch, ako je demencia, srdcové choroby, choroby pečene, astma a určité druhy rakoviny.

Konzumácia stravy bohatej na antioxidanty môže telu pomôcť v boji proti oxidačnému stresu spôsobenému prebytočnými voľnými radikálmi a inými toxínmi, ktoré zvyšujú riziko ochorenia.

Zamerajte sa na príjem antioxidantov z potravy a nie z doplnkov, ktoré môžu v skutočnosti zvýšiť riziko vzniku určitých chorôb, ak sa užívajú vo veľkom množstve. Príklady antioxidantov zahŕňajú vitamín A, vitamín C, vitamín E, selén, lykopén, luteín a zeaxantín. Bobule, ovocie, orechy, kakao, zelenina, korenie a nápoje ako káva a zelený čaj obsahujú jedny z najvyšších množstiev antioxidantov.

 

6. Jedzte potraviny s vysokým obsahom probiotík

Vaše črevné bunky majú detoxikačný a vylučovací systém, ktorý chráni vaše črevo a telo pred škodlivými toxínmi, ako sú chemikálie.

Zdravie čriev začína probiotikami, čo je typ vlákniny, ktorá živí dobré baktérie vo vašom čreve nazývané probiotiká. Vďaka prebiotikám sú vaše dobré baktérie schopné produkovať živiny nazývané mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ktoré sú prospešné pre zdravie.

Užívaním antibiotík, alebo nesprávnej zubnej hygieny a nekvalitnej stravy rovnováha medzi dobrými a zlými baktériami v čreve môže byť narušená. V dôsledku toho môže táto nerovnováha oslabiť váš imunitný systém a zvýšiť riziko chorôb a zápalov.

Konzumácia potravín bohatých na probiotiká môže udržať váš imunitný a detoxikačný systém zdravý. Medzi dobré potravinové zdroje probiotík patria paradajky, artičoky, banány, špargľa, cibuľa, cesnak a ovos.

 

7. Znížte príjem solí

Pre niektorých ľudí je detoxikácia prostriedkom na vylúčenie prebytočnej vody z organizmu.

Konzumácia príliš veľkého množstva soli môže spôsobiť, že vaše telo bude zadržiavať prebytočnú tekutinu, najmä ak máte ochorenie, ktoré ovplyvňuje vaše obličky alebo pečeň - alebo ak nepijete dostatok vody. Táto nadmerná tvorba tekutín môže spôsobovať nadúvanie.

Aj keď to môže znieť neuveriteľne, zvýšenie príjmu vody je jedným z najlepších spôsobov, ako vylúčiť z organizmu nadmerne zadržiavanú vodu spôsobenú konzumáciou nadmerného množstva soli.

Je to preto, že keď skonzumujete príliš veľa soli a málo vody, vaše telo uvoľní antidiuretický hormón, ktorý vám zabráni v močení - a teda v detoxikácii. Zvýšením príjmu vody vaše telo zníži vylučovanie antidiuretického hormónu a zvýši močenie, čím vylúči viac vody a odpadových produktov.

Pomáha tiež zvýšený príjem potravín bohatých na draslík, ktoré vyvážia niektoré účinky sodíka. Potraviny bohaté na draslík zahŕňajú zemiaky, tekvicu, fazuľu, banány a špenát.

 Beh

8. Buďte aktívni

Pravidelné cvičenie - bez ohľadu na telesnú hmotnosť - je spojené s dlhším životom a zníženým rizikom mnohých stavov a chorôb, vrátane cukrovky typu 2, srdcových chorôb, vysokého krvného tlaku a niektorých druhov rakoviny.

Aj keď na zotavenie sa z infekcie alebo hojenie rán je nevyhnutný určitý zápal, dlhodobý zápal oslabuje systémy vášho tela a podporuje choroby. Cvičenie môže pomôcť znížiť zápal a podporiť správne fungovanie systému vášho tela - vrátane jeho detoxikačného systému - a ochrany pred chorobami.

Odporúča sa cvičiť najmenej 150–300 minút týždenne so stredne intenzívnou záťažou - napríklad rýchla chôdza - alebo 75–150 minút týždenne s intenzívnou fyzickou aktivitou - napríklad behať.

 

9. Ďalšie užitočné tipy na detoxikáciu

Aj keď v súčasnosti neexistujú dôkazy, ktoré by podporovali detoxikačnú diétu ako spôsob odstránenia toxínov z tela, určité zmeny stravovania a životného štýlu môžu pomôcť znížiť množstvo toxínov a podporiť detoxikačný systém vášho tela.

  • Jedzte potraviny obsahujúce síru. Potraviny s vysokým obsahom síry, ako je cibuľa, brokolica a cesnak, zvyšujú vylučovanie ťažkých kovov, ako je kadmium.
  • Vyskúšajte chlorellu. Chlorella je druh rias, ktorý má veľa výživových výhod a podľa štúdií na zvieratách môže zvýšiť elimináciu toxínov, ako sú ťažké kovy.
  • Ochuťte jedlá koriandrom. Koriander zvyšuje vylučovanie určitých toxínov, ako sú ťažké kovy, a chemikálií vrátane ftalátov a insekticídov .
  • Konzumácia potravín bohatých na síru, ako sú vajcia, brokolica a cesnak, pomáhate zvyšovať funkciu glutatiónu, významného antioxidantu produkovaného vašim telom, ktorý sa vo veľkej miere podieľa na detoxikácii.
  • Prejdite na prírodné čistiace prostriedky. Výber prírodných čistiacich prostriedkov ako ocot a sóda bikarbóna pred komerčnými čistiacimi prostriedkami môže znížiť vystavenie tela potenciálne toxickým chemikáliám.
  • Vyberte si prírodnú starostlivosť o telo. Používanie prírodných dezodorantov, make-upov, zvlhčovačov, šampónov a iných výrobkov osobnej starostlivosti môže tiež znížiť vystavenie sa potenciálnym chemikáliám.

 

Záver

Detoxikačné diéty údajne podporujú vylučovanie toxínov, čo zase zlepšuje zdravie a podporuje chudnutie. Ale tieto diéty nie sú potrebné, pretože vaše telo má svoj vlastný vysoko efektívny detoxikačný systém.

To znamená, že môžete zvýšiť prirodzený detoxikačný systém svojho tela a zlepšiť svoje celkové zdravie tým, že zostanete hydratovaní, budete konzumovať menej solí, budete aktívni a budete dodržiavať diétu bohatú na antioxidanty.

 

Napísal: Ing. Ľubomír Čižmár

Zdroje:

https://www.healthline.com/nutrition/how-to-detox-your-body

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3484320/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5618592/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4203905/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4783255/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4381184/

https://health.gov/sites/default/files/2019-09/2015-2020_Dietary_Guidelines.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4651462/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24136944/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24199995/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24136970/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5449130/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4434546/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4529263/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908954/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4785287/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5174149/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4632424/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29609501/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3488923/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249911/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28244289/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2841576/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3942919/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15253677/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5622781/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808900/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5622781/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK526069/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20736986/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2518081/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3501820/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4142018/

https://health.gov/sites/default/files/2019-09/Physical_Activity_Guidelines_2nd_edition.pdf

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18521705/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4055906/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3303626/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5561392/

 

Foto: 

https://www.shutterstock.com/cs/home

https://stock.adobe.com/sk/