Kŕče v nohách: Príčiny a liečba kŕčov v nohách

kŕče
 

V tomto článku sa dočítate:

 
 

1. Ako sa prejavujú kŕče v nohách

Kŕče v nohách vznikajú nedobrovoľným stiahnutím svalov, ktoré nedokážeme ovládať. Prejavujú sa bolesťou najčastejšie lýtkového svalu, ale môžu sa vyskytnúť aj na stehnách alebo chodidlách.
 
Kŕče v nohách zvyčajne trvajú len krátku chvíľu, kým sa sval uvoľní a bolesť sa stratí.
Kŕče sa zvyčajne vyskytujú z nejakého dôvodu. Ak ste svaly nenamáhali, pravdepodobne máte kŕče, pretože váš sval je unavený, preťažený alebo je vaše telo dehydrované.
 
Ďalšou príčinou môže byť nedostatok elektrolytov, ako je draslík alebo horčík. Tieto minerály pomáhajú vašim svalom pracovať plynulo a tekutiny pomáhajú vášmu telu spracovávať minerály.
 
Ľudia, ktorí majú 65 a viac rokov, sú pri kŕčoch svalov vystavení väčšiemu riziku. Kŕče môžu súvisieť s alkoholizmom, hypotyreózou alebo cukrovkou.
 

2. Príčiny kŕčov v nohách

Odborníci presne nevedia, čo spôsobuje v noci kŕče v nohách. Existujú však známe faktory, ktoré môžu zvýšiť riziko. Vo väčšine prípadov sú nočné kŕče v nohách idiopatické, čo znamená, že nie je známa ich presná príčina.
 
Medzi faktory, ktoré môžu prispieť k nočným kŕčom v nohách, patria:
  • Sedavý spôsob života. Na správnu funkciu svalov je potrebné ich pravidelne naťahovať. Dlhodobé sedenie by mohlo spôsobiť, že svaly nôh budú náchylnejšie na kŕče.

  • Nadmerné namáhanie svalov. Príliš veľa cvičenia môže spôsobiť preťaženie svalu a čo môže byť spojené so svalovými kŕčami.

  • Nesprávna poloha v sede. Dlhodobé sedenie s prekríženými nohami alebo špičkami na nohách skracuje lýtkové svaly, čo môže viesť k kŕčom.

  • Dlhodobé státie. Výskum naznačuje, že u ľudí, ktorí dlho stoja v práci, sa častejšie objavia nočné kŕče v nohách.

  • Abnormálna nervová aktivita. Podľa elektromyografických štúdií sú kŕče v nohách spojené so zvýšeným, abnormálnym vypaľovaním nervov.

  • Skrátenie šliach. Šľachy, ktoré spájajú svaly a kosti, sa časom prirodzene skracujú. To môže viesť k kŕčom svalov.
 
Kŕče v nohách v noci pravdepodobne nebudú prvým znakom vážnejšieho zdravotného ochorenia. Sú však spojené s nasledujúcimi zdravotnými ochoreniami:
  • tehotenstvo
  • štrukturálne problémy, ako sú ploché nohy alebo spinálna stenóza
  • neurologické poruchy, ako je choroba motorických neurónov alebo periférna neuropatia
  • neurodegeneratívne poruchy, ako je Parkinsonova choroba
  • muskuloskeletálne poruchy, ako je artróza
  • ochorenia pečene, obličiek a štítnej žľazy
  • metabolické poruchy, ako je cukrovka
  • kardiovaskulárne stavy, ako sú srdcové choroby alebo ochorenia periférnych ciev
  • lieky, ako sú statíny a diuretiká
 

3. Liečba kŕčov nôh a lýtok

Napriek tomu, že kŕče v nohách v noci môžu byť silne bolestivé, nie sú zvyčajne závažné. Väčšina ľudí, ktorí ich zažijú, nepotrebuje lekárske ošetrenie.
 
Doma môžete vyskúšať nasledujúce tipy a pokúsiť sa zmierniť kŕče:
  • Masírujte si nohu. Trenie postihnutého svalu mu môže pomôcť relaxovať. Jednou alebo oboma rukami jemne masírujte a uvoľnite sval.

  • Natiahnite sa. Ak máte kŕč v lýtku, narovnajte nohu. Ohnite nohu tak, aby bola zdvihnutá k vám a prsty na nohách smerovali k vám.

  • Choďte na pätách. Tým sa aktivujú svaly oproti vášmu lýtku a umožní vám to relaxovať.

  • Aplikujte si teplé obklady. Teplo môže upokojiť napäté svaly. Na postihnuté miesto naneste horúci uterák, fľašu s horúcou vodou alebo vyhrievaciu podložku. Pomôcť vám môže aj teplý kúpeľ alebo sprcha.

  • Ak vás bolí noha, vezmite si voľne predajný liek proti bolesti. Nesteroidné protizápalové lieky ako sú ibuprofén môžu pomôcť zmierniť citlivosť po kŕčoch.

Ak vám časté kŕče narúšajú spánok, dohodnite si stretnutie s lekárom. Môžu vám predpísať svalový relaxant, aby sa predišlo kŕčom. Ak vaše kŕče súvisia s iným zdravotným stavom, môže vám pomôcť aj s jeho zvládnutím.
 
 

4. Ako zastaviť kŕče v nohách v noci

Nasledujúce tipy vám môžu pomôcť vyhnúť sa kŕčom v nohách počas spánku:
 
  • Pite veľa tekutín. Tekutiny umožňujú normálnu funkciu svalov. Možno budete musieť upraviť množstvo tekutín, ktoré vypijete, na základe faktorov, ako je počasie, váš vek, úroveň aktivity a lieky, ktoré užívate.

  • Natiahnite nohy. Natiahnutie lýtok a hamstringov pred spaním môže znížiť frekvenciu a závažnosť nočných kŕčov v nohách.

  • Jazdite na stacionárnom bicykli. Niekoľko minút ľahkého šliapania do pedálov vám môže pomôcť uvoľniť svaly na nohách, než idete spať.

  • Zmeňte polohu spánku. Vyhnite sa spánku v polohách, v ktorých chodidlá smerujú nadol. Skúste spať na chrbte s vankúšom za kolenami.

  • Vyberte si správnu obuv. Zlá obuv môže zhoršiť problémy s nervami a svalmi na nohách, najmä ak máte ploché nohy.

Záver

Účinky kŕčov spravidla zmiznú v priebehu niekoľkých minút. Ak však máte kŕče, poraďte sa so svojím lekárom.
V súčasnej dobe neexistujú žiadne lieky špeciálne navrhnuté na liečbu opakujúcich sa svalových kŕčov. Ak sú však vaše kŕče symptómom iného ochorenia, riešenie tohto základného problému by mohlo priniesť úľavu.
 
 
 

Napísal: Ing. Ľubomír Čižmár

 

Zdroj:

 

https://www.healthline.com/health/pain-relief/what-causes-leg-cramps

https://www.healthline.com/health/leg-cramps-at-night

https://www.healthline.com/health/pain-relief/how-to-stop-leg-muscle-cramps

 

Garrison SR, et al. (2012). Magnesium for skeletal muscle cramps. DOI:

 

Magnesium. (2017).

 

Mayo Clinic Staff. (2016). Sports drinks: Better than water?

 

Reichel G. (2009). Muscle cramps - differential diagnosis and therapy [Abstract].

 

Allen RE, et al. (2012). Nocturnal leg cramps.

 

Bahk JW, et al. (2011). Relationship between prolonged standing and symptoms of varicose veins and nocturnal leg cramps among women and men. DOI:

 

Garrison SR, et al. (2011). Magnesium for skeletal muscle cramps. DOI:

 

Hallegraeff JM, et al. (2012). Stretching before sleep reduces the frequency and severity of nocturnal leg cramps in older adults: A randomized trial.

 

Hallergraeff JM, et al. (2017). Criteria in diagnosing nocturnal leg cramps: A systematic review. DOI:

 

Leg cramps. (2019).

 

Mayo Clinic Staff. (2019). Muscle cramp.

 

Mayo Clinic Staff. (2019). Night leg cramps.

 

Miller KC, et al. (2010). Reflex inhibition of electrically induced muscle cramps in hypohydrated humans. DOI:

 

Wilkerson R, et al. (2017). Muscle cramps.