Ako pomáha šafrán pri depresiách a PMS príznakoch? Spoznajte šafrán a jeho 6 zázračných účinkov pre zdravie

Šafran (lat. crocus sativus), podobne ako vanilka, patrí medzi najdrahšie korenia na svete. Prečo? Dôvodom jeho vysokej ceny je skutočnosť, že neexistuje žiadny stroj, ktorý by uľahčil jeho zber a spracovanie, celá práca sa musí vykonávať ručne. Časť šafranového kvetu, ktorá sa využíva, je blizna a každý kvet ich má len tri. Na získanie jedného kilogramu korenia je potrebných viac ako 250 tisíc kvetov, čo je asi 600 hodín práce. Už rozumiete, prečo je šafran taký drahý?

Pochádza z Grécka, kde objavili jeho zázračnú silu. Ľudia ho užívali ho na zvýšenie libida, zlepšenie nálady a pamäte. Pochopili, že šafran je viac ako len obyčajné korenie.

Zozbierali sme pre vás 6 pôsobivých účinkov šafranu, vďaka ktorým môžete nakopnúť vaše zdravie. Budete prekvapení jeho benefitmi!

 

Šafrán Fleurance Nature

Zo šafran ového kvetu sa ručne zbiera blizna, ktorá sa musí starostlivo vysušiť.

 

6 účinkov šafranu na organizmus 

 

1.  Zlepšuje náladu a môže liečiť depresívne symptómy

šafran má prezývku „slnečné korenie“. Nie je to len kvôli jeho výraznej farbe, ale tiež preto, že pomáha zlepšiť náladu a môže pomôcť liečiť príznaky miernej až stredne ťažkej depresie.

Päť štúdií potvrdilo účinok šafran u pri liečbe symptómov miernej až stredne ťažkej depresie (1).

Iné štúdie zistili, že užívanie 30 mg šafranu denne bolo rovnako účinné ako niektoré konvenčné lieky pri liečení depresie. Okrem toho menej ľudí uvádza vedľajšie účinky šafranu v porovnaní s inými spôsobmi liečby (2,3,4).

Aj keď sú tieto nálezy sľubné, na to, aby sa šafran mohol odporučiť ako liečba depresie, sú potrebné dlhšie štúdie u ľudí a s väčším počtom účastníkov.

 

2. Šafran je silný antioxidant

Šafran obsahuje širokú škálu rastlinných zlúčenín, ktoré pôsobia ako antioxidanty - teda molekuly, ktoré chránia vaše bunky pred voľnými radikálmi a oxidačným stresom.

Šafran má antidepresívne účinky, chráni mozgové bunky pred poškodením, pomáha znižovať zápal v tele, zlepšiť vašu pamäť a schopnosť učiť sa. Môže dokonca znižovať chuť do jedla. To, že šafran pomáha aj pri chudnutí bolo vedecky dokázané (5).

 

3.  Šafran môže pomôcť v boji proti rakovine

Šafran má vysoký obsah antioxidantov, ktoré pomáhajú neutralizovať škodlivé voľné radikály. Poškodenie voľnými radikálmi je spojené s chronickými chorobami, ako je rakovina (6).

Štúdie preukazujú že šafran a jeho zlúčeniny selektívne zabíjajú bunky rakoviny hrubého čreva alebo potláčajú ich rast, zatiaľ čo normálne bunky zostávajú nepoškodené. Tento účinok sa týka aj kože, kostnej drene, prostaty, pľúc, prsníka, krčka maternice a niekoľkých ďalších rakovinových buniek. (7.)

Aj keď sú výsledky štúdií zo skúmaviek sľubné, je potrebný ďalší výskum na ľuďoch.

Šafrán tablety Fleurance nature

Vyskúšajte zdravotné účinky šafranu na svojej koži 

 4. Pomáha mierniť príznaky PMS

Takmer každá žena pozná príznaky predmenštruačného syndrómu (PMS) -  nepríjemne nafúknuté brucho, priberanie na váhe, únava. Objavujú sa bolesti hlavy, chrbta, nekontrolované chute, nálada sa bedôvodne mení a eufóriu strieda depresia.

U žien vo veku 20 - 45 rokov bolo užívanie 30 mg šafranu denne účinnejšie ako placebo pri liečbe príznakov PMS, ako sú podráždenosť, bolesti hlavy, chuť do jedla a bolesť (8)

 

Problemy s travenim 1

 

5.  Šafran môže pôsobiť ako afrodiziakum

Výskumy dokázali, že šafran môže mať pozitívne účinky pri zvyšovaní libida ako u mužov, tak i u žien. Jeho pôsobivé afrodiziakálne účinky boli zaznamenané najmä u užívateľov antidepresív. (9)

Analýza šiestich štúdií navyše dokázala, že užívanie šafranu významne zlepšilo erektilnú dysfunkciu, libido a celkovú spokojnosť, no nie vlastnosti spermií (10).

U žien s nízkou sexuálnou túžbou v dôsledku užívania antidepresív užívanie 30 mg šafranu denne počas štyroch týždňov zvýšilo sexuálnu túžbu v porovnaní s placebom (11).

 

6.  Účinný pri znižovaní chuti do jedla a chudnutí

Maškrtenie, chrumkanie čipsov, pojedanie keksíkov ohrozuje priberanie na váhe. Neviete si pomôcť? Vyskúšajte šafran. Podľa prieskumov pomáha znižovať chuť do jedla, čím môže mať pozitívny vplyv na znižovanie hmotnosti.

V osemtýždňovej štúdii sa ženy, ktoré užívali doplnky šafranu, cítili výrazne sýtejšie a schudli výrazne viac ako ženy v skupine s placebom (12).

 

 

 Zdroje:

 

5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29391933

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19149749

7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18004240

8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24701496

9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22552758

10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29881706

11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23280545

12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20579522

13. https://www.healthline.com/nutrition/saffron#section6