5 overených tipov na liečbu problémov s trávením a nafúknutým bruchom

Problemy s travenim 1

Zápcha, hnačka, pálenie záhy alebo nafukovanie, to sú takmer každému z nás známe tráviace ťažkosti. Pokiaľ sú však vašim častým spoločníkom, dokážu vo veľkej miere znepríjemniť až obmedziť každodenný život.

Našťastie, hoci aj malé zmeny v životnom štýle a v stravovacích návykoch vám môžu pomôcť pri liečbe a predchádzaní týchto problémov.

Máme pre vás 5 jednoduchých tipov, ktoré s hravosťou dokážete zaradiť do dennej rutiny aj vy a ktoré vás odmenia zdravším trávením a spokojnejším telom a mysľou.

 

1. Vedomé stravovanie

Vedomé stravovanie (z angl. mindful eating) je prax zameraná na pozornosť, všímavosť ku všetkým aspektom procesu stravovania od výberu a prípravy surovín až po samotné prijímanie jedál. V prípade, ak nevenujeme jedeniu pozornosť, máme tendenciu jesť príliš rýchlo a príliš veľa, čo vedie k nadúvaniu, plynatosti a iným zažívacím ťažkostiam. Štúdie preukázali, že vedomé stravovanie môže znižovať tráviace príznaky u ľudí trpiacich ulceróznou kolitídou a syndrómom dráždivého čreva.

 

Ako ho aplikovať do praxe?

plus 5 Robte vedomé rozhodnutia pri výbere potravín, pri jeho príprave a varení.

plus 5 Buďte si vedomí toho, čo jete a ako to vplýva na vaše telo, myseľ a celkové zdravie.

plus 5 Jedzte pomaly. Vypnite televízor a odložte telefón, tak sa dokážete lepšie zamerať na jedlo.

plus 5 Všimnite si, ako jedlo vyzerá na tanieri a ako vonia.

plus 5 Vedome vyberajte každé sústo a dbajte na textúru, teplotu a chuť vášho jedla. Telo sa vám odmení!

Problemy s travenim 2
Skúste si čo najčastejšie variť, pri budete presne vedieť, čo ste do jedla pridali a o to viac si ho vychutnáte.

 

2. Dostatok tekutín

Dostatok tekutín je esenciálnou podmienkou správneho fungovania organizmu. Nedostatočný príjem tekutín je častým dôvodom zápchy a môže dokonca viesť k prejedaniu, nakoľko dehydratácia organizmu vyvoláva pocit hladu.

Experti odporúčajú vypiť denne 1,5 – 3 litre tekutín. Treba však prihliadnuť na individuálne potreby toho ktorého človeka i na množstvo pohybu. Vhodné tekutiny, dôležité pre vitálne funkcie celého tela, v dostatočnom množstve pomáhajú metabolickým procesom, správnemu fungovaniu čriev a celého tráviaceho traktu.

 

Čo sa odporúča?

plus 5 čistá voda

plus 5 nesladené bylinné čaje

plus 5 nízkomineralizované vody alebo minerálne vody

plus 5 aj niektoré ovocie a zelenina majú vysokým obsah vody: uhorka, cuketa, zeler, paradajky, červený melón, jahody, grepfruit, broskyňa

 

3. Stres manažment

Stres dokáže hravo spôsobiť zmätok vo vašom tráviacom systéme v podobe žalúdočných vredov, hnačiek, zápchy, či syndrómu dráždivého čreva. Stresové hormóny priamo ovplyvňujú vaše trávenie, nakoľko krv a energia sa v období stresu odvádzajú z tráviaceho systému. Okrem toho sú mozog a črevo zložito spojené a to, čo negatívne ovplyvňuje váš mozog, môže negatívne ovplyvniť aj vaše trávenie.

Čo pomáha na stres a zlepšuje aj trávenie?

plus 5 meditácia

plus 5 mindfulness techniky

plus 5 joga

plus 5 autogénny tréning

plus 5 kognitívno behavoriálna terapia

plus 5 akupunktúra

 

Problemy s travenim 3
Skúste hodinu jogy, pár minút meditovania denne, alebo šeciálne cvičenia na trávenie. Na YouTube ich nájdete neúrekom.

 

4. Zaraďte vlákninu do jedálnička

Jedným z dôvodov tráviacich ťažkostí býva aj nedostatok vlákniny, ktorý spôsobuje pocit ťažkosti a nadúvanie.

Rozpustná vláknina nachádzajúca sa napr. v ovsených otrubách, strukovinách, orechoch a semenách absorbuje vodu a pomáha zvyšovať objem stolice, zatiaľ čo nerozpustná vláknina obsiahnutá v zelenine alebo pšeničných otrubách funguje ako obrovská zubná kefka, ktorá pomáha tráviacemu traktu udržiavať všetko v pohybe.

Strava s vysokým obsahom vlákniny je spojená so zníženým rizikom zažívacích problémov vrátane vredov, refluxu, hemoroidov a syndrómu dráždivého čreva.

Ak máte problém zaradiť do svojho jedálnička vlákninu v podobe potravy, doplňte ju vo forme doplnkov výživy. Odporúčame však používanie organických produktov.

 

Problemy s travenim 4

Tráviace bio tablety pomáhajú pri poruchách trávenia. Kombinujú rebarboru vlnitú, sladovku hladkoplodú, čiernu reďkev a ibiš lekársky.

Práve rebarbora, ktorá sa využíva v čínskej medicíne už tisícky rokov je bohatým zdrojom vlákniny, antioxidantov, viaže tuky, detoxikuje telo a znižuje cholesterol. V kombinácii s ostatnými komponentmi predstavuje vynikajúce riešenie tráviacich problémov.

 

5. Pohyb    

Pravidelné cvičenie je ďalším z úžasných spôsobov ako uľaviť nielen mysli, ale aj tráveniu, nehovoriac o benefite zdravej štíhlej postavy. Cvičenie a gravitácia pomáhajú jedlu cestovať cez váš tráviaci systém, preto chôdza po jedle môže pomôcť vášmu telu „udržať veci v pohybe“.

 

 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie