Tenisový lakeť: Príznaky, príčiny, liečba a cviky na tenisový lakeť

Tenisový lakeť je zápal šliach, ktoré spájajú svaly predlaktia s vonkajšou stranou lakťa. Často sa vyskytuje v dôsledku nadmerného používania svalov a šliach predlaktia a svalov okolo lakťového kĺbu.
 
Tenisový lakeť je tiež známy ako bolesť bočných lakťov alebo laterálna epikondylitída a nemusí nevyhnutne súvisieť s tenisom. Tenisti si však často vypestujú tento stav, pretože to vyplýva z opakovaného používania svalov. Polovica všetkých tenistov dostane vo svojej kariére tenisový lakeť. Zvyčajne sa vyskytuje vo veku od 30 do 50 rokov.
 
Bolesť zápästia bioliek
 
V tomto článku sa dočítate:
 
 
 

1. Príznaky

Najbežnejším príznakom tenisového lakťa je opakujúca sa bolesť na vonkajšej strane horného predlaktia, tesne pod ohybom lakťa. Bolesť možno pociťovať aj ďalej dolu po ruke, smerom k zápästiu.

Bolesť môže nastať, keď jedinec zdvihne alebo ohne ruku. Je to cítiť aj pri základných úkonoch, napríklad pri písaní alebo pri uchopení malých predmetov. Tenisový lakeť môže spôsobiť bolesť pri krútení predlaktia.

 

2. Príčiny

Príčina tenisového lakťa pramení z opakovania nesprávnych pohybov ruky. To môže viesť k malým trhlinám v úpone šľachy v lakti. V tenise sa to premieta do opakovaného pohybu a sily zasiahnutia loptičky raketou.

Nesprávna technika môže spôsobiť, že sila v švihu rakety rotuje cez a okolo zápästia. Takto sa vytvorí pohyb na zápästí namiesto lakťového kĺbu alebo ramena. To môže zvýšiť tlak na šľachu a spôsobiť podráždenie a zápal.

Najčastejšie dochádza k bolestiam extenzorov v dôsledku tohto poškodenia šliach. Extenzorové svaly sú tie, ktoré narovnávajú zápästie.

Tenisový lakeť je spojený s vystretím prstov a zápästia. Jedná sa o druh pohybu, ktorý umožňuje osobe „trhnúť“ alebo švihnúť zápästím, napríklad pri švihnutí rakety.

 
Iné príčiny
Napriek názvu tenisový lakeť označuje každé zranenie tejto konkrétnej šľachy spôsobené nadmerným používaním. Tenisový lakeť môže pochádzať z každodenných činností, ako sú:
  • používanie nožníc
  • krájanie tvrdého jedla
  • športové aktivity, pri ktorých sa vyžaduje veľké množstvo vrhania
  • plávanie
  • manuálna práca, ktorá spočíva v opakovanom otáčaní alebo zdvíhaní zápästia, ako napríklad inštalatérske práce, písanie na stroji alebo murovanie.
Niekedy nie je zjavná príčina.
 

3. Diagnóza

Existuje ľahký test, ktorý si môže človek urobiť doma, aby sa zistil, či má tenisový lakeť.

Postavte sa za stoličku a položte ruky na operadlo, dlaňami nadol a rovnými lakťami. Skúste zdvihnúť stoličku. Ak táto činnosť spôsobuje bolesť na vonkajšej strane lakťa, je to pravdepodobný indikátor tenisového lakťa.

Na vylúčenie ďalších závažnejších stavov, ako je artritída alebo poranenie lakťového kĺbu, je niekedy potrebný röntgen alebo MRI. Lekár predtým, ako sa spýta na miesto a povahu bolesti, otestuje celý rad pohybov ramena.

To je zvyčajne dostatok informácií na diagnostiku tenisových lakťov.

MRI poskytuje podrobnejší obraz ako röntgen, pretože obsahuje mäkké tkanivá, svaly a šľachy vo vnútri paže. Môže to byť potrebné, ak bolesť vonkajšieho lakťa nereaguje na konzervatívnu liečbu po roku.

 

4. Možnosti liečby

Niekoľko liečebných metód je možné použiť doma alebo po konzultácii s lekárom.
 

Oddych: Je dôležité dopriať ruke odpočinok. Oddych umožňuje hojenie v úpone šľachy. Tenisti liečia závažnejšie prípady ľadom, protizápalovými liekmi, masážami mäkkých tkanív, strečingovými cvičeniami a ultrazvukovou terapiou.

Fyzikálna terapia: Fyzioterapeuti bežne odporúčajú, aby hráči raketových športov posilňovali svoje rameno, nadlaktie a brušné svaly.

Ľadové masáže a techniky stimulácie svalov: Môžu tiež pomôcť uzdraveniu svalov.

Páskovanie alebo prelepenie predlaktia: Opora oblasti môže pomôcť vyrovnať svalové vlákna a zmierniť tlak na postihnutú oblasť. Lekár môže odporučiť použitie dlahy na 2 až 3 týždne na vyradenie lakťa z činnosti.

Injekcia steroidov: Ak sú príznaky veľmi bolestivé a stav sťažuje pohyb, lekár môže odporučiť injekciu steroidov.

Po injekcii steroidu by si mala osoba odpočívať a vyvarovať sa jej nadmernému zaťaženiu.

Iné konzervatívne spôsoby liečby: Medzi ďalšie možnosti patria injekcie botulotoxínu, známeho tiež ako Botox, a extrakorporálna terapia rázovými vlnami (ESWT).

ESWT je technika, o ktorej sa predpokladá, že spúšťa proces hojenia vysielaním zvukových vĺn do lakťa. Tepelná terapia, nízkoúrovňová laserová terapia, pracovná terapia a terapia spúšťacími bodmi sú ďalšie možnosti.

Operačný zákrok: Môže byť potrebný na odstránenie poškodenej časti šľachy a na zmiernenie bolesti v zriedkavých prípadoch, keď nechirurgická liečba nevyrieši príznaky za 6 až 12 mesiacov. 80 až 95 percent pacientov sa zotaví bez operácie. 

5. Cvičenia

Pomôcť môže strečing a progresívne posilňovacie cviky, pri ktorých sa používajú závažia alebo elastické pásy. Cvičenie môže zvýšiť pevnosť úchopu bez bolesti a silu predlaktia.

V článku publikovanom kanadským rodinným lekárom TU  sa odporúča niekoľko cvičení s využitím činiek, ktoré pomohli pri úprave svalov u pacientov s tenisovým lakťom.

Cvičenie v prípade tenisového lakťa je nevyhnutné pre znovuzískanie svalovej sily a zníženie bolesti.

Napriek bolestivým pocitom je možné úvodným strečingom vstúpiť do cvičebnej rutiny. Najdôležitejšou súčasťou riadenia tenisového lakťa je zotrvanie v cvičení.

Tu je príklad jednoduchého cvičenia na zlepšenie príznakov tenisového lakťa. 

 
Tyler Twist cvičenie
 
Nájdite dlhý tenký predmet, ktorý pohodlne uchopíte oboma rukami. Je lepšie použiť pružný predmet, ktorý stále poskytuje odolnosť pri skrútení. Zrolovaný uterák môže fungovať. Ľudia praktizujúci Tyler Twist často často používajú cvičebný nástroj s názvom FlexBar.
Vykonajte tri série po 15 opakovaní denne, kým sa príznaky nezlepšia.
 
Toto video demonštruje požadovaný pohyb. Kľúčové je však pomalé dokončenie týchto krokov.
 
 

 

6. Prevencia

Na zníženie rizika vzniku tenisového lakťa je dôležité venovať pozornosť pohybovým technikám pri cvičení alebo námahe.

Je lepšie rozložiť záťaž na väčšie svaly ramena a nadlaktia.

Zahriatie: Zahriatie pred športom, ktorý si vyžaduje opakované pohyby paží, ako je tenis alebo squash, je nevyhnutné. Jemné natiahnutie svalov paží pomôže zabrániť zraneniu.

Používanie ľahkých nástrojov: Ľahšie športové vybavenie alebo rakety s väčšou veľkosťou uchytenia pomôžu znížiť namáhanie šliach. Vlhké tenisové loptičky a staršie loptičky zaťažujú ruku zbytočnou silou.

Zvyšovanie sily svalov predlaktia: Môže pomôcť podporiť pohyb paží a zabrániť tenisovému lakťu.

Fyzioterapeut môže odporučiť aj vhodné cviky, ktoré pomôžu posilniť príslušné svaly.

 
 
Napísal: Ing. Ľubomír Čižmár
 
Zdroje:
 
2. Bauer, J. & Tillman, M. (n.d.). Tennis elbow: Not just for tennis players
http://www.acsm.org/public-information/sportsmedicinebasics/tennis-elbow