Tenisový lakeť: Príznaky, liečba a cviky

tenisovy laket
 
 
V tomto článku sa dočítate:
 
 
 

1. Čo je tenisový lakeť

Tenisový lakeť je zápal šliach, ktoré spájajú svaly predlaktia s vonkajšou stranou lakťa.
 
Často sa vyskytuje v dôsledku nadmerného používania svalov a šliach predlaktia a svalov okolo lakťového kĺbu.
 
Tenisový lakeť je tiež známy ako bolesť bočných lakťov alebo laterálna epikondylitída a nemusí nevyhnutne súvisieť s tenisom. Tenisti si však často vypestujú tento stav, pretože to vyplýva z opakovaného používania svalov.
 
Polovica všetkých tenistov dostane vo svojej kariére tenisový lakeť. Zvyčajne sa vyskytuje vo veku od 30 do 50 rokov.
 

2. Príznaky tenisového lakťa

Najbežnejším príznakom tenisového lakťa je opakujúca sa bolesť na vonkajšej strane horného predlaktia, tesne pod ohybom lakťa.

Bolesť možno pociťovať aj ďalej dolu po ruke, smerom k zápästiu.

Bolesť môže nastať, keď jedinec zdvihne alebo ohne ruku. Je to cítiť aj pri základných úkonoch, napríklad pri písaní alebo pri uchopení malých predmetov. Tenisový lakeť môže spôsobiť bolesť pri krútení predlaktia.

 

3. Príčiny tenisového lakťa

Príčina tenisového lakťa pramení z opakovania nesprávnych pohybov ruky.

To môže viesť k malým trhlinám v úpone šľachy v lakti. V tenise sa to premieta do opakovaného pohybu a sily zasiahnutia loptičky raketou.

Nesprávna technika môže spôsobiť, že sila v švihu rakety rotuje cez a okolo zápästia. Takto sa vytvorí pohyb na zápästí namiesto lakťového kĺbu alebo ramena. To môže zvýšiť tlak na šľachu a spôsobiť podráždenie a zápal.

Najčastejšie dochádza k bolestiam extenzorov v dôsledku tohto poškodenia šliach. Extenzorové svaly sú tie, ktoré narovnávajú zápästie.

Tenisový lakeť je spojený s vystretím prstov a zápästia. Jedná sa o druh pohybu, ktorý umožňuje osobe „trhnúť“ alebo švihnúť zápästím, napríklad pri švihnutí rakety.

 
Iné príčiny
 
Napriek názvu tenisový lakeť označuje každé zranenie tejto konkrétnej šľachy spôsobené nadmerným používaním.
 
Tenisový lakeť môže pochádzať z každodenných činností, ako sú:
  • používanie nožníc

  • krájanie tvrdého jedla

  • športové aktivity, pri ktorých sa vyžaduje veľké množstvo vrhania

  • plávanie

  • manuálna práca, ktorá spočíva v opakovanom otáčaní alebo zdvíhaní zápästia, ako napríklad inštalatérske práce, písanie na stroji alebo murovanie.

Niekedy nie je zjavná príčina.

 

4. Diagnostika tenisového lakťa

Existuje ľahký test, ktorý si môže človek urobiť doma, aby sa zistil, či má tenisový lakeť.

Postavte sa za stoličku a položte ruky na operadlo, dlaňami nadol a rovnými lakťami. Skúste zdvihnúť stoličku. Ak táto činnosť spôsobuje bolesť na vonkajšej strane lakťa, je to pravdepodobný indikátor tenisového lakťa.

Na vylúčenie ďalších závažnejších stavov, ako je artritída alebo poranenie lakťového kĺbu, je niekedy potrebný röntgen alebo MRI. Lekár predtým, ako sa spýta na miesto a povahu bolesti, otestuje celý rad pohybov ramena.

To je zvyčajne dostatok informácií na diagnostiku tenisových lakťov.

MRI poskytuje podrobnejší obraz ako röntgen, pretože obsahuje mäkké tkanivá, svaly a šľachy vo vnútri paže. Môže to byť potrebné, ak bolesť vonkajšieho lakťa nereaguje na konzervatívnu liečbu po roku.

 

5. Možnosti liečby

Niekoľko liečebných metód je možné použiť doma alebo po konzultácii s lekárom.
 
  • Oddych: Je dôležité dopriať ruke odpočinok. Oddych umožňuje hojenie v úpone šľachy. Tenisti liečia závažnejšie prípady ľadom, protizápalovými liekmi, masážami mäkkých tkanív, strečingovými cvičeniami a ultrazvukovou terapiou.

  • Fyzikálna terapia: Fyzioterapeuti bežne odporúčajú, aby hráči raketových športov posilňovali svoje rameno, nadlaktie a brušné svaly.

  • Ľadové masáže a techniky stimulácie svalov: Môžu tiež pomôcť uzdraveniu svalov.

  • Páskovanie alebo prelepenie predlaktia: Opora oblasti môže pomôcť vyrovnať svalové vlákna a zmierniť tlak na postihnutú oblasť. Lekár môže odporučiť použitie dlahy na 2 až 3 týždne na vyradenie lakťa z činnosti.

  • Injekcia steroidov: Ak sú príznaky veľmi bolestivé a stav sťažuje pohyb, lekár môže odporučiť injekciu steroidov.

  • Po injekcii steroidu by si mala osoba odpočívať a vyvarovať sa jej nadmernému zaťaženiu.

  • Iné konzervatívne spôsoby liečby: Medzi ďalšie možnosti patria injekcie botulotoxínu, známeho tiež ako Botox, a extrakorporálna terapia rázovými vlnami (ESWT).

  • ESWT je technika, o ktorej sa predpokladá, že spúšťa proces hojenia vysielaním zvukových vĺn do lakťa. Tepelná terapia, nízkoúrovňová laserová terapia, pracovná terapia a terapia spúšťacími bodmi sú ďalšie možnosti.

  • Operačný zákrok: Môže byť potrebný na odstránenie poškodenej časti šľachy a na zmiernenie bolesti v zriedkavých prípadoch, keď nechirurgická liečba nevyrieši príznaky za 6 až 12 mesiacov. 80 až 95 percent pacientov sa zotaví bez operácie. 

 

6. Cvičenia na tenisový lakeť

Pomôcť môže strečing a progresívne posilňovacie cviky, pri ktorých sa používajú závažia alebo elastické pásy. Cvičenie môže zvýšiť pevnosť úchopu bez bolesti a silu predlaktia.

Cvičenie v prípade tenisového lakťa je nevyhnutné pre znovuzískanie svalovej sily a zníženie bolesti.

Napriek bolestivým pocitom je možné úvodným strečingom vstúpiť do cvičebnej rutiny. Najdôležitejšou súčasťou riadenia tenisového lakťa je zotrvanie v cvičení.

 
Cvik č. 1: Zovretie päste

Slabá sila úchopu je bežným príznakom tenisového lakťa. Zlepšenie sily úchopu budovaním svalov predlaktia môže pomôcť zlepšiť schopnosť vykonávať každodenné činnosti.
 

Potrebné vybavenie: stôl a uterák

Zapojené svaly: dlhé šľachy ohýbačov prstov a palca

Nahraný obrázok

 

Cvik č. 2: Supinácia s činkou

Supinátorový sval je veľký sval predlaktia, ktorý sa upína do lakťa. Je zodpovedný za otáčanie dlane nahor a často sa podieľa na pohyboch, ktoré môžu spôsobiť tenisový lakeť.
 
Potrebné vybavenie: stôl a 2-kilogramová činka
 

Zapojené svaly: supinátorový sval

Nahraný obrázok

 

Cvik č. 3: Predĺženie zápästia

Extenzory zápästia sú skupinou svalov, ktoré sú zodpovedné za ohýbanie zápästia, napríklad pri signáli ruky na zastavenie. Tieto malé svaly, ktoré sa spájajú do lakťa, sú často vystavené nadmernému zaťaženiu, najmä pri raketových športoch.

Potrebné vybavenie: stôl a 2-kilogramová činka

Zapojené svaly: extenzory zápästia

Nahraný obrázok

 

Cvik č. 4: Ohyb zápästia

Flexory zápästia sú skupinou svalov, ktoré pracujú oproti extenzorom zápästia. Tieto malé svaly, ktoré sa spájajú do lakťa, sú tiež vystavené nadmernému zaťaženiu, čo vedie k bolesti a zápalu.
 

Potrebné vybavenie: stôl a 2-kilogramová činka

Zapojené svaly: flexory zápästia

Nahraný obrázok

 

Cvik č. 5: Točenie uterákom

Potrebné vybavenie: uterák

Zapojené svaly: extenzory zápästia, flexory zápästia

Nahraný obrázok

 

Upozornenie:

Pred začatím cvičebného programu sa vždy poraďte s lekárom. Je dôležité mať úplné vyhodnotenie, aby ste vylúčili vážne zranenia, ako je natrhnutie svalu alebo šľachy.
 

Nezačínajte aktivity, kým zápal neustúpi, pretože to môže zhoršiť stav. Ak sa bolesť po aktivite vráti, odpočívajte a ľadujte si lakeť a predlaktie a poraďte sa s terapeutom, aby ste sa uistili, že cvičenie robíte správne.

Zmena spôsobu, akým vykonávate každodennú činnosť, môže často pomôcť znížiť príznaky a váš terapeut vám môže pomôcť určiť, aké pohyby môžu spôsobovať bolesť.

 

7. Prevencia tenisového lakťa

Na zníženie rizika vzniku tenisového lakťa je dôležité venovať pozornosť pohybovým technikám pri cvičení alebo námahe.

  • Je lepšie rozložiť záťaž na väčšie svaly ramena a nadlaktia.

  • Zahriatie: Zahriatie pred športom, ktorý si vyžaduje opakované pohyby paží, ako je tenis alebo squash, je nevyhnutné. Jemné natiahnutie svalov paží pomôže zabrániť zraneniu.

  • Používanie ľahkých nástrojov: Ľahšie športové vybavenie alebo rakety s väčšou veľkosťou uchytenia pomôžu znížiť namáhanie šliach. Vlhké tenisové loptičky a staršie loptičky zaťažujú ruku zbytočnou silou.

  • Zvyšovanie sily svalov predlaktia: Môže pomôcť podporiť pohyb paží a zabrániť tenisovému lakťu.

  • Fyzioterapeut môže odporučiť aj vhodné cviky, ktoré pomôžu posilniť príslušné svaly.

 
 
 
Napísal: Ing. Ľubomír Čižmár
 

Zverejnené: 25.1.2021

Edited: 28.12.2021

 

Zdroje:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/175848

Bauer, J. & Tillman, M. (n.d.). Tennis elbow: Not just for tennis players
http://www.acsm.org

 https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/tennis-elbow-rehab

Tennis Elbow: Lateral Epicondylitis. (2015, July)
orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=a00068

 

 
 
 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie